🔍 تاملی بر لایه‌های دشمن شناسی در آغاز اسلام ✍ رضا سعیدی پور، پژوهشگر و استاد حوزه 1. بنیان عقاید شیعه بر پنج اساس و محور با این مفاهیم معرفی می شود: 1. بعثت 2. هجرت 3. غدیر 4. عاشورا 5. ظهور 2. بعثت در آیاتی (آل عمران /164) به عنوان منّت معرفی شد. هجرت بستر شکل گیری حکومت اسلامی، غدیر به همراه اتمام و اکمال دین(مائده /3)، عاشورا احیاء دین، و ظهور تحقق تمام آرزوهای انبیاء و اولیا و اوصیا و حاکمیت دین الهی(توبه/33-فتح/28-صف/9) در گستره ی زمین است. 3. بعثتی که به همراه منّت در قرآن مطرح شد، چه ارمغان و رهاوردی برای بشریت داشت؟ می‌توان ارمغان بعثت را این گونه فهرست کرد: - هدایت به سمت نور و خروج از ظلمات(257/بقره- 16/ مائده) - تزکیه(آل عمران/164- جمعه/2) - تعلیم(آیات پیشین) - اقامه عدل - رحم و مهربانی - نفی خرافه پرستی(یضع عنهم اصرهم... - تحقق مکارم اخلاق در بین مردم( بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) - جایگزین کردن ارزش های الهی انسانی بجای ارزش های جاهلی و... پیامبر با چنین ارمغانی حتما دشمن خواهد داشت. لایه‌های دشمنی دشمن 1. با معرفی پیامبر خاتم در عهدین(عهد عتیق، تثنیه،باب 18، ش18-20) لذا برخی از دسیسه ها بر این قرار گرفت تا اصلا وجود پیامبر اکرم در عالم وجود تکوبن پیدا نکند، لذا بر اساس اسناد اجداد پیامبر و پدر عزیزشان ترور شدند. 2. بعد از تولد وجود حضرت، نقشه دشمنان در ترور او در کودکی دنبال شد. از این رو برای در امان ماندن حضرت به دایه سپرده شد تا دور از مکه در میان قبیله ای حضرت رشد کنند.(اسناد دو لایه اول ترور ر.ک تبار انحراف، طائب) 3. ترور شخصیت پیامبر در گذشته بعد از بعثت به عناوینی چون دروغگو، شاعر، مجنون، ساحر،کاهن و امروزه با عنوان کاریزما(این واژه بار معنایی منفی به همراه دارد) 4. امروزه هم این وجود نازنین با کاریکاتور، و پیام او در کتاب الهی با سوزاندن مورد خشم و کینه دشمنان قرار می گیرد، چون آن پیام بلند امروز هم برای انسان های در بند جاهلیت، ارمغانی نو و روح افزا و جذاب است و لذا دشمنان در صدد جلوگیری از نشر آن هستند. 5. تخریب حقیقت بعثت و معنای نبوت و پیامبری و تحلیل غلط از خاتمیت از یک سو پیامبری به عنوان نقطه ی مرکزی دین اگر مورد تخریب قرار بگیرد، به گونه ای که قول، فعل و تقریر او دیگر حجیتی نداشته باشد، دیگر چیزی به نام دین معنا نخواهد داشت.(یک لایه از تخریب در بعد پنجم) بعد دیگر تخریب در این لایه، تغییر مفهوم نبوت است که نبوت را یک تجربه روحانی-روان شناختی یا فراروان شناختی و امری شخصی قابل دست یابی برای همه معرفی می کنند. بُعد دیگر تخریب آن است که بگویند در عالم واقع خبری نیست.( نفی مقام نبوت) بعد دیگر این است که می گویند اگر در واقع خبری باشد، آن خبر مبهم است و می توان از آن برداشت های مختلفی داشت.( نفی در مقام اثبات) هر کدام از نکات فوق نیاز به تبیین تفصیلی دارد که باید در جای خود در کتاب یا مقالاتی شرح آن بیاید. بشریت امروز در سوگ چنین شخصیت الهی عزادار و در انتظار خلف صالح او در تحقق حاکمیت الهی در سرتاسر گیتی خواهد ماند. @HOWZAVIAN