🔶 گام دوم مانیفست انقلاب یا..؟ ✍️ سیدهادی چاوشی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی مانیفست را این گونه معنا می‌کنند: بیانیه يا مرامنامه. سندی درون حزبی که اهداف و برنامه‌ها و احتمالا ايديولوژي یک حزب را بیان می‌کند و معمولا توسط بنیانگذار یا رهبران یک جنبش در ابتدای راه مطرح می‌شود و بعدها به عنوان سند مورد توافق و قابل عمل طرفداران قرار می‌گیرد. بیانیه اعم از مرامنامه جزئی و کلی است. گاهی فقط درباره یک جنبش خاص برای دفاع از حقوق ادعایی شان است نظیر مانیفست ۳۴۳فرانسه برای آزادی سقط جنين و گاهی همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در بر مي‌گيرد و برنامه اجرائی یک ایدئولوژی است نظیر مانیفست حزب کمونیست. یک مانیفست جامع هم گذشته تاریخی را تحلیل می‌کند هم وضعی کنوني را و چشم اندازی عملی برای آینده نیز است. بیانیه یا مانیفست مبنای تولید و زایش سایر قواعد جنبش است و به منزله سرمایه اولیه است. نباید دچار کاستی و حذف و جابه‌جایی شود. مانیفست در تفسیر پذیری خود بسنده است و با استفاده از عناصر داخلی خودش تفسیر می‌شود نه قواعد بیرونی و تحمیل شده بر آن. معمولا مانيفست‌ها تصور اولیه از آرمان‌ها و اهداف یک جنبش است و بعدها دچار تغییر اساسي یا بسندگی به بعض آرمانها میشود.حتی مانیفست مارکسیستها دچار تغییرات اساسی شد مخصوصا با استالين . اما بیانیه گام دوم یک چیز خاص است که محدوده مانیفست برای آن کوچک است. در اول راه جنبش نوشته نشده، گام دوم است. علاوه بر ايده‌هاي جدید، آرمان‌های اوليه را باز تولید مي‌کند تا دچار سستی و فراموشی نشوند. سعی در حذف تفسیرهای بیجا و عقب نشينانه از آرمانهای اولیه دارد. انقلاب را چون رودی روان فرض می‌کند که ريزش مسیل‌ها نه جزئی از آن هستند و نه مانعی از حرکت آن موجودی است زنده و انعطاف پذیر که قابلیت زدودن ناخالصي‌ها را دارد بدون آنکه منفعل شود و به موجودی دیگر تبدیل شود. فقط به اهداف و آرمان‌های آینده نظر ندارد گذشته را نیز ارزیابی می‌کند. محدود به خواسته‌های یک حزب در منطقه جغرافیایی خود نیست و ادعای تمدن جهانی دارد. افزون بر بیان شعارها و آرمان‌ها بیم و امید می‌دهد. خطابش بیشتر به جوان‌هاست و آنها را اجراکننده بیانیه می‌داند. گاهی از امید فراتر می‌رود و خبر از آینده روشن می‌دهد. باید گفت در کل پیامبر گونه است، چرا که نباشد؟اگر "العلما ورثه الانبياء" هستند. انقلاب ایران ابتدا منجر به تغییر سیاسی و دگرگونی در ساختار حکومتی شد؛ اما در ادامه خواستار ایجاد تمدن اسلامی شد.نه تنها دچار خیانت به آرمان‌های اولیه يا تقلیل آنها نشد بلکه آنها را ارتقا داد و تکامل بخشید. @HOWZAVIAN