.
♨️ زمینههای شکلگیری سقیفه
✍ استاد احمد فربهی:
⚠️ پس از رحلت پیامبر اسلام، هیچ پدیدهای، ⟨پُرآسیبتر و پُرهزینهتر از سقیفه نبود⟩؛
🔺 سقیفه، مسیر حاکمیت دینی را از آنچه پیامبر فرمودهبود، تغییر داد و با تغییر مسیر حکومت اسلامی، همهی بنیانهای جامعهی اسلامی، تغییر کرد؛
💠 تحلیلگر معاصرِ سقیفه، صدّیقهی طاهره؛ که سلام و درود خدا بر او باد، چند عامل را زمینهساز این پدیده بر شمردهاند:
1⃣ (آشکار شدن کینههای پنهان)؛
🔺 در کتاب کافیِ شریف، امام صادق علیهالسلام میفرماید: هنگامیکه پیامبر در غدیر خم، علیابن ابیطالب را بهعنوان ولیّ، معرفی نمود، کینههای منافقانه در دل مردم نشست، «وَقَعَتْ حَسَكَةُ النِّفَاقِ فِي قُلُوبِ الْقَوْمِ»؛
➕ حضرت فاطمهی زهرا میفرماید: هنگامیکه پیامبر، رحلت فرمودند، کینههای منافقانه آشکار شد، «ظَهَرَ فیكُمْ حَسْكَةُ النِّفاقِ» یعنی همان کینههایی که در زمان غدیر در دلها نشستهبود، در سقیفه ظهور یافت و تبدیل به ⟨نافرمانی عمومی⟩ شد.
2⃣ (تنزّلیافتن معیارها و هنجارهای دینی)؛
🔺 خدا در قرآنش و پیامبر اسلام در سیرهاش، معیارهایی را برای حاکم و کارگزاران جامعهی اسلامی قرار داده؛
🔹 که اگر آن معیارها حفظ میشد، هیچکس جز علیبن ابیطالب؛ و پس از ایشان جز انسانهای شایسته، حاکم مسلمین نمیشدند؛
🔸 اما وقتی معیارها شکسته شد، حکومت اسلامی به دست کسانی افتاد که برخی از آنها دشمنترین دشمنان پیامبر اسلام بودند؛
🔘 لذا تنزل یافتن معیارها و هنجارهای دینی، دربارهی کارگزاران نظام اسلامی، جامعه را تا مرز حکومت اموی میبرد.
📛 سقیفه، محصول تنزل یافتن معیارها و هنجارهای دینی بود، «سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ»
3⃣ (سر بر آوردنِ رهبران پنهان)؛
🔺 در زمان مبارزاتِ پیامبر با دشمنان اسلام، جریانِ ناظرِ در حاشیهی امن، کاملا بیصدا و بیهیچ نبوغی، مترصد اتفاقات بودند؛ هنگامیکه پیامبر رحلت کردند، آنها صحنهگردان میدانها شدند و مردم نیز که زمینهی روانیشان برای رویگردانی از علیبن ابیطالب فراهم بود، در فتنه افتادند، «نَبَغَ حامِلُ الاَْقَلِّینَ، وَ هَدَرَ فَنِیقُ الْمُبْطِلینَ...»
♨️...و چنین شد که سقیفه پیش آمد؛
و شتر خلافت را برای خود، نشان کردند؛
⚠️ ما همیشه باید در جامعهی اسلامی،
مراقب این👇 سه عامل باشیم:
⟨1⟩ (کینههای پنهان)!
⟨2⟩ (رهبران پنهان)!
⟨3⟩ (کمارزششدن معیارها و ارزشهای اسلام)!
@farbehi
╭┅────────────┅╮
🕌
@HowzehEnghelabi 🔆
╰┅────────────┅╯