💢
استنباط روح شریعت و اجرای آن در قانونگذاری نادیده گرفته شده است
✔️استاد احمد مبلغی:
کار قانون ایجاد نظم است و همین مسئله وظایفی را بر دوش فقها میگذارد؛ اول اینکه ما باید استنباط روح الشریعه داشته باشیم. قانون، روح دارد و روح ضامن پیوستگی اجزای کمی برای میل به اهداف است یعنی کارکرد نظمبخش. اگر ما استنباط روح شریعت نداشته باشیم مجبوریم روح را از نظام حقوقی فرانسه بگیریم زیرا ساختمان فقط با وجود اجزای آن ساختمان نیست. الان ما در حوزه استنباط فقه الشریعه نداریم و به هیچ وجه این مسئله وجود ندارد.
🔸لازمه دیگر هم ارزیابی مدام از عملکرد قانون مبتنی بر فقه است؛ در حقوق سخن از جامعهشناسی قانون است که قانون را در تعامل با پدیدههای اجتماعی رصد میکند و بازتاب یک قانون را تحقیق و تحلیل میدانی میکند و ما هم وقتی یک فتوا و یا حکم فقهی میدهیم باید بازتاب آن را رصد کنیم و از لحاظ جامعهشناسی و اجراییپذیر بودن بررسی کنیم و اگر اشکالاتی وجود داشت دوباره آن را به فقیه ارجاع دهیم یعنی نوعی رابطه اتحادی میان فقه و قانون وجود دارد و نباید این دو را از هم جدا کنیم.
🔹قانون و فقه حقیقت واحدی دارند لذا دیدگاههای قبلی همه یکسری تصور است که کارآیی و کارآمدی ندارند ولی در نگاه اتحادی، فقه همان قانون و قانون همان فقه است لذا عربها حقوق را قانون گویند و این دانش در خدمت قانون است. البته در کنار علم قانون، فلسفه قانون هم وجود دارد.
📝 تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74254
🆔
https://eitaa.com/ijtihad