💢بررسی چارچوب نفقه در عرف امروز
✔️دکتر فاطمه فلاح تفتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
🔹وقتی نفقه را بررسی میکنیم میبینیم که نفقه اصلا حقیقت شرعیه یا متشرعه ندارد و معنای نفقه هر چیزی است که هزینه میشود، هر چیزی که باید خرج و مصرف شود و برای احتیاجات آن کسی است که نیاز است به او نفقه داده شود. دقت در روایاتی که بحث نفقه را مطرح میکنند نشان میدهد که باید میزان را عرف بدانیم.
🔸با توجه به اینکه وقتی به آیات مراجعه میکنیم، میفرماید که «رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ» و یا مثلا «وَ إِن كُنَّ أُولاتِ حَملٍ فَأَنفِقُوا عَلَيهِنَّ حَتّي يَضَعنَ حَملَهُنَّ»، یعنی همۀ اینها را به خود بانوان معطوف میکند و در نتیجه ملاک را هم باید حال زوجه در نظر بگیریم نه حال زوج. یعنی ما ملاک را مایحتاج زن، عرف و حال زوجه در نظر بگیریم.
🔹حضرت امام که فرمودند: مایحتاج زن با توجه به عرف زنان سرزمین و اینکه به نحو متعارف باشد، مثلا در برخی از مسائل مثل بیماریهایی که صعب العلاج هستند و یا بیماریهایی که نیاز به هزینههای گزاف دارد، از آنجایی که عرف این را چیزی خلاف نمیداند، ممکن است خرجی که دارد صورت میگیرد متعارف نباشد اما در عین حال عرف این را میپذیرد که مردی هزینههای درمانی همسرش را بدهد و در این زمینه خرج کند، این را میپذیرد و یا حتی موارد دیگری که وجود دارد.
🔸ما میتوانیم سه تا تقسیم کلی درباره مصادیق نفقه داشته باشیم....
📝 گزارش تفصیلی + سخنان استاد ناقد: http://ijtihadnet.ir/?p=74257
🆔
https://eitaa.com/ijtihad