💢حوزه علمیه نجف و نظریه دولت ✔️دکتر عبدالوهاب فراتی: 🔹بررسی‌‌ها‌ی تاریخی نشان می‌دهد که فقهای نجف، بد ساختگی دولت عراق را در طائفه گرایی آن – حاکمیت اقلیت عرب سنی – می‌پنداشتند و طبعا مسیر اصلاح آن را در دولتی فراگیر می‌دانستند که به حقوق همه مردم عراق احترام نهد. اینکه چه دولتی می‌تواند به فرقه گرایی خاتمه دهد و حاکمیتی فراگیر بناء کند؟ فقهاء و زعمای نجف پاسخ‌‌ها‌ی کمتر متفاوتی بدان داده و عملا پس از سقوط صدام از الگوی خاصی حمایت ورزیدند که امروزه از آن به «دموکراسی توافقی» یاد می‌کنند. 🔸این دولت که با نظریه‌‌ها‌ی مدرسه‌ای حوزه نجف در باب دولت، تفاوتهایی دارد، سبب شده است تا برخی از نویسندگان عراقی همچون علی طاهر الحمود، تصور کنند که اندیشه سیاسی عالمان نجف دچار تحول شده و با تفکیک تدریجی سیاست از دین، از نظریات مدرسه‌ای خود در باب حکومت دینی دست کشیده و الگوی مدنی جدید را پذیرفته اند. 🔹اما تن دادن حوزه نجف به الگوهای جدید دولت نه به معنای روی گردانی از نظرات کلاسیک امامت بلکه نشان از تداوم تفکری است که در درون شرایط سیاسی و زبانی گذشته شکل گرفته است. شرایطی که آنان را قانع می‌کرد در محیط عراق در پی نظمی شرعی که فقیه یا غیر از فقیه، بر آن حکومت کند، نباشند و همواره از دولتی مدنی حمایت نمایند. گرچه مرجعیت در این حوزه، دست به دست شده اما همه آنان در سنت مذهبی و سیاسی واحدی قرار دارند و تقریبا شرایط یکسانی پشت سر نهاده اند. 📝 ادامه مطلب را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74512 🆔 https://eitaa.com/ijtihad