💢عیار ایمان در سنجه فقه ✔️حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق قادری در نشستی، عیار و شاخص ایمان در ترازو و سنجه فقه را به بحث می‌گذارد و مباحث خود را در چهار فصل ارائه می‌دهد: 🔹فصل اول: واژه‌شناسی 🔸فصل دوم: عیار مسلمانی و نامسلمانی، ایمان و بی‌ایمانی در فقه 🔹فصل سوم: شروط و اسباب تکفیر 🔸فصل چهارم: کاربردهای واژه «کفر» در ادبیات دینی ✂️از متن: به جای دوگانه «مؤمن و کافر»، «اسلام و کفر»، «دار الحرب و دار الاسلام» باید قائل به سه‌گانه «مسلمان، کافر و نامسلمان غیرکافر» بشویم و آقایان در باب انکار ضروری دین، معتقدند که ضروری دین –که اسلام است- بقائیه مسلمانند، آنگاه شک می‌کنند که آنچه او انکار کرده، ضروری است و کافر شده یا نه، ۹۹ درصد فقها قائلند که در اینجا انکار ضروری باید عامدانه و جاحدانه باشد، اما در کفر حدوثی یا اسلام حدوثی، به چنین نظری قائل نیستند. در اینجا سؤال، این است که: چه فرقی میان این دو وجود دارد؟ 🔻روایت زراره از امام باقر (ع) که روایتی زیباست و بحث ازدواج وی در ایام جوانی را از امام (ع) سؤال می‌کند و ازقضا متن روایت این است که زراره می‌گوید: چنانکه شما می‌فرمایید، بر اساس آیه قرآن، مردم یا مسلمانند و یا کافرند؛ «منهم کافر و منهم مسلم»، اما امام (ع) می‌فرماید: با این حساب، «اصحاب الاعراف» چه شدند؟ «مرجون لامر الله» کجا هستند؟ «مستضعفون» چه جایگاهی دارند؟ یعنی امام قصد دارد این دوگانه «مؤمن و کافر» را بشکند و عنوان سومی درست کند که نه مسلمان است و نه کافر؛ و آن احکامی فقهی مانند نجاست، در حق آنان جریان ندارد. 👈بخوانید: https://b2n.ir/y73596 🆔 https://eitaa.com/ijtihad