💢
گزارش تفصیلی از همایش «فقیه کارگزار»
🔻
آیتالله صافی برای پرکردن حفرههای تئوریک نظام شخصاً وارد میشود و دیگران را هم دعوت میکند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹وقتی آیتالله صافی گلپایگانی از اراک رأی میآورند، پیشنهاد میشود که علما پیشنهاداتی برای قانون اساسی ارائه دهند. ایشان در یک مقدمهای طولانی، 13 فصل و 191 اصل، قانون اساسی موردنظر خود را پیشنهاد میدهد و با آن قاعده ذهنی وارد مجلس خبرگان میشود و از آن استفاده میکند. ایشان نهتنها خود وارد پرکردن حفرههای تئوریک نظام میشود بلکه دیگران را هم دعوت میکند و آنجا میگوید: «کسانی که امروز سخن نمیگویند و پیشنهاد نمیدهند، فردا حق نخواهند داشت از نواقص چیزی بگویند».
🔸آیتالله صافی در اصل 43 نهادی بهعنوان قوه عالی و اصلی مرجعیت و فقاهت را مطرح میکند و در حد وسیعی برای فقیه قائل به اختیاراتی میشود؛ و بر همین اساس، رأی مردم در ریاست جمهوری را مشورتی پیشنهاد میدهد و قائل به توشیح نیست.
🔹ایشان فصل پنجم را به حقوق ملت اختصاص میدهند. ایشان مرجعی برای حل اختلاف بین رئیسجمهور و مجلس را در اصل 127 پیشبینی میکند. درواقع، ایشان در اصول پیشنهادی خود، مسائلی که نظام در 20 -30 سال آینده با آن مواجه میشود را پیشنهاد میدهد و بنده این را از مصادیق کارگزاری میدانم.
🔻آیتالله صافی نظام جمهوری اسلامی را «رکن شدید» میدانست
✔️استاد سید صمصامالدین قوامی:
🔹والد نسبت به مولود سه وظیفه هدایت، نظارت و حمایت دارد. هدایت ناظر بر پیشرفت و مسیریابی است، نظارت ناظر بر ضعفها و جلوگیری از انحراف است و حمایت ناظر به جلوگیری از ضعف او میشود. طبق این قاعده مدیریتی، اگر ما نظام را مولود حوزه میدانیم، موضعگیریهای آیتالله صافی گلپایگانی را در هر سه بخش میتوان دستهبندی کرد.
🔸مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی این نظام را رکن شدید میدانست. ایشان در خبرگان قانون اساسی حضور داشت و دید ولایتفقیه را خیلی سست بحث میکنند و در رهبری سیاسی معمولی با اختیارات محدود میخواستند. ایشان بلند میشود و با قدرت گفت این، آن ولایتفقیه نیست و ولایتفقیه را به عرش میبرند.
🔻امامت در نظر آیتالله صافی یک عقیده تاریخی نیست
✔️استاد احمد رهدار:
🔹متکلمین زیادی به بهانه مساله ختم نبوت مطرح کردند که ختم نبوت مساوی با ختم حجت است، اما آیتالله صافی گلپایگانی بیان کردند که اینگونه نیست چون عالم تکلیف ادامه دارد و تا تکلیف است باید حجتی باشد تا تکالیف را مطرح کند و دوازدهگانه بودن ائمه (ع) به معنای پایان تکلیف نیست بنابراین امامت یک عقیده تاریخی نیست بلکه امری همیشگی است.
🔸امامت امری الهی است؛ حتی اگر بپذیریم که جامعه آنقدر رشد سیاسی پیدا میکند که بتواند بخشی از کارها را انجام بدهد، حدّ این کارها بهاندازهای نیست که جامعه بتواند مصلحت تام و نهایی و کامل خود را تشخیص دهد. آیتالله صافی گلپایگانی براین اساس بهتمامی الگوهای دموکراسی موجود نقدهایی را وارد میکند.
👈
بخوانید: گزارش تفصیلی از همایش «فقیه کارگزار»: http://ijtihadnet.ir/?p=69995
🆔
https://eitaa.com/ijtihad