💢مذاق شارع تا به مصادیق میدانی نرسد دقیق نخواهد شد
✔️استاد عبدالحمید واسطی:
🔹فرضیه ما این است که مذاق شارع را از باب تراکم قرائن منجر به ظن اطمینانی پیگیری میکنیم و مبنای اهل سنت مورد نظر ما نیست که آن را دلیل مستقل در نظر میگیرند. در این مسیر فرضیه ما این است که باید چهار مرحله طی شود؛
1. یکی اینکه موضوعی که میخواهیم حکمش را به دست بیاوریم به اشباه و نظائرش ارجاع داده شود، البته نباید منجر به قیاس شود.
2. دوم اینکه موضوع به آیات الاحکام و قواعد فقهی ارجاع شود و تک تک آیات و قواعد مرتبط با آن موضوع بررسی شود و میزان تناسب به دست بیاید.
3. سوم باید موضوع به مقاصد شریعت و اهداف دین عرضه شود و همچنین به مصالح و مفاسد ارجاع شود، آن هم بر مبنای شیعی.
4. چهارمین مورد هم عرضه به اولویات است یعنی آن چیزهایی که در شریعت اولویتدار هستند.
🔸مذاق شارع برآیند فهم فقیه از شبکهای از گزارههای دال بر نظام معرفتی دین، مقاصد شریعت، مجموعه آیات احکام و قواعد فقه، اولویتهای شارع و مصحلتها، اشباه و نظائر حکم و مجموعه احکام تعیینکننده مرزها و مجموعه احکام تعیینکننده پسندهای شارع است. برای کشف مذاق هم گزارههای توصیف و هم تجویزی باید دیده شود؛ این شاکله اصلی بحث است.
🔹بحث مذاق شارع مفهومی عام و کلی تلقی شده است تا به مصادیق میدانی نرسد دقیقسازی نخواهد شد. به این خاطر تلاش شد به میدان آمدن و تبدیل فضای انضمامی به عمل کاملا به رویت برسد.
👈 گزارش کرسی علمی «روششناسی کشف مذاق شارع» + سخنان استاد ناقد: http://ijtihadnet.ir/?p=70018
🆔
https://eitaa.com/ijtihad