3️⃣ قسمت سوم
🔷 وی افزود: آیتالله العظمی مکارم شیرازی میگویند، "هر مغزی جرقهای از علم دارد چه شیعه و چه سنی باشد لذا اگر متعصبانه به افراد نگاه نکنیم در بسیاری از مسائل با مذاهب دیگر مشترک هستیم و وقتی فقه آنها را در کنار فقه خودمان مطالعه کنیم از آنها استفاده و آنها هم از مذهب ما استفاده میکنند"، از جمله اهداف فقه مقارن بینالادیان، تعمیق ایمان و احکام مسلمانان و دفاع از نظرات اسلام در مقابل هجمههاست، چون برخی اوقات دیگران اشکالاتی وارد میکنند که نمیدانیم چگونه به آنها پاسخ دهیم، اما وقتی دین و مذهب آنها را مطالعه کنیم، بهتر میتوانیم به اشکالات آنها پاسخ دهیم درک حقوق بینالملل، تقویت ارتباطات و بسترسازی برای تقریب از دیگر اهداف آن هستند.
🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسدی یادآور شد: اگر به دنبال این اهداف برویم، قطعاً نتایجی خواهد داشت که برخی از آنها محقق شده است؛ از جمله کاهش سوء تفاهم و کدورت ادیان وقتی این گفتوگو شکل بگیرد، درک بهتری از هم پیدا میکنیم در نتیجه تقریب در عمل به شکل بهتری شکل میگیرد کشف نواقص و معایب قوانین جهانی و تلاش علمی برای بهبود و اصلاح آنها با همافزایی بینالادیانی، زمینهسازی ورود آگاهانه و مقتدرانه مسلمانان به سازمانها و مراکز تأثیرگذار ادیانی در جهان و نشان دادن و عرضه زیباییهای دین مبین اسلام از دیگر نتایج است.
🔷 حجت الاسلام والمسلمین اسدی در تبیین ضرورت پرداخت به این گونه مباحث در فقه مقارن خاطرنشان ساخت: با مشخص شدن ماهیت فقه مقارن بین الادیان و چیستی آن این پرسش مهم مطرح می شود که آیا اساسا چنین کاری از اهمیت کافی برخوردار بوده و انجام آن ضروری هست یا نه؟ چرا که هر موضوع و مسئله ای را به صرف اینکه قابل تحقیق است نباید در دست بررسی و فرآیند علمی آن هم به طور گسترده قرار داد.
🔷 باید مراقب بود که در این بحث در زمین غربی ها بازی نکنیم
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسنی عضو هیات علمی موسسه
آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره نیز در ادامه این کرسی علمی ترویجی که به عنوان ناقد حضور داشت در سخنانی گفت: این بحث فقه مقارن بین الادیانی یک موضوع نو هست که تاکنون به آن پرداخته نشده است و راهی نرفته است گرچه ما فقه مقارن بین المذاهب را قبلا داشتیم اما در میان ادیان کاملا جدید است که طبعا با سختی ها و مشکلاتی نیز همراه است.
🔷 وی افزود: سازمان ملل بر اساس اهداف مستضعفان عالم یا حاکم شدن دین در عالم ایجاد نشده است، بلکه غربیها از ایجاد چنین سازمانهایی اهداف دیگری را دنبال میکنند حتی سازمانهایی برای گفتوگوی ادیان ایجاد کردهاند و هرچند نیاز به گفتوگوی ادیان داریم، اما نیازهای ما لزوماً با نیازهای آنها یکسان نیست غربیها به میزان زیادی از صلحخواهی صحبت میکنند و در فقه ما هیچ مشکلی با صلح وجود ندارد، بلکه ما این موضوع را دنبال میکنیم، اما مشخص نمیکنند که با کدام مبانی دنبال صلح هستند؟
🔷 وی افزود: اگر چه غربی ها نیز در این عرصه عمیق و گسترده نیستند اما باید مراقب بود که در این بحث در زمین غربی ها بازی نکنیم، باید مراقبت کرد که اهدافی که آنان در این گونه بحث ها تعریف می کنند را دنبال نکنیم چرا که با توجه به مبانی خود و سازمان هایشان مبانی و اهداف را تعریف می کنند.
🔷 عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: کسی که میخواهد وارد فقه مقارن شود باید به احکام ادیان و مذاهب دیگر مسلط شود، در فقه مقارن بین الادیان همینگونه است، اما لزوماً به معنای مشارکت علمی با اندیشمندان ادیان دیگر نیست اگر بگوییم در درون فقه شیعه شکل گرفته، اهداف آن متفاوت از زمانی خواهد بود که بگوییم با مشارکت دیگر ادیان و مذاهب شکل گرفته است. مرز میان فقه بین الادیان و گفت و گوی بین الادیان مشخص شود.
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰
@iki_ac_ir