2️⃣ قسمت دوم
🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی خاطرنشان ساخت: کمال هر انسانی در بالفعل کردن بالقوه هاست که ما تعبیر میکنیم به جمعیت یا جامعیت انسان نسبت به مراتب وجود.
🔷 عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: تعبدگریزی، عقلانیت و ناواقعگرایی از جمله مهمترین شاخصههای معنویت غیردینی است؛ معنویت غیردینی معتقد است که مزاج انسان مدرن و پسامدرن از تعبد فراری است یعنی به نوعی یک پدیدار و حقیقت را توصیف میکنند؛ میگویند انسان مدرن از تعبد فراری و دنبال عقلانیت است لذا ما باید براساس عقلانیت، یک معنویتی تعریف کنیم و این معنویت ما را از رنج فاصله میدهد و به آرامش میرساند.
🔷 وی گفت: برخیها تنها نگاه به بعد انسانی یا مجردی انسان میکنند و برخی نیز تنها به بعد مادی انسان توجه دارند، در تعریف دین به معنای عام باید گفت که دین یک مجموعه دستورالعملها و انتظام ها در زندگیست که انسان را به کمال میرساند و اگر این نحوه سلوک و کمال الهی بود آن دین نیز الهی میشود.
🔷 وی در نقد تعبدگریزی این معنویات از منظر علامه حسنزاده اظهار کرد: اینها گرچه معنویت معطوف به شریعت را نفی میکنند اما به شدت متعبد و متعصب به فرآوردههای عقلانی خود هستند. در نقد این تفکر هم گفته شده است معنویتگرا، متعبد است ولی متعبد به حقیقت است ولو اینکه حکم عقل باشد یا شرع. نکته دیگر اینکه کسانی که عقلانیت نظری را برنمیتابند و سراغ عقلانیت عملی رفتهاند و با تنقیص عقلانیت نظری جایی برای ایمان باز کردهاند که به نظر میرسد تفسیری میتوان از عقلانیت نظری داشت که نه جا را برای ایمان و نه عقلانیت عملی تنگ کند.
🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی با بیان در عقل نظری ما دنبال بیان این مطلب هستیم که مزاج معنوی انسان دارای فضیلت عقلانی شود، ادامه داد: در عقل نظری دنبال تأکید بر این مطلب نیستیم که استدلال عقلی لزوماً انسان را به نتیجه میرساند.
🔶 خاطرنشان میشود: در ادامه این کرسی ترویجی، حجج اسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری و حسین مظفری به بیان نقدها و دیدگاه های خود پیرامون ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی پرداختند.
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰
@iki_ac_ir