⚫️شبهه ✅ برخی اخیرا مدعی شده‌اند که علامه طباطبائی معتقد بود ما حق نداریم برای توسعه‌ دین از ابزار زور استفاده کنیم و می‌گویند: علامه تصریح می‌کند که پیامبر(ص) در برابر تخلف از دستورات دینی از ابزار اجبار و اکراه و زور استفاده نمی‌کند. 📡https://fa.shafaqna.com/?p=1477515 🔆پاسخ شبهه 📝حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مهدی امیدی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 مدعیات مزبور نادرست است؛ زیرا: 1️⃣ پیامبران الهی بویژه پیامبر مکرم اسلام دارای شئون و وظائف مختلفی هستند که هر یک اقتضای خاص خویش را دارد: ✅ اقتضای رسالت، دعوت مردم به سمت خیرات و نیکی‌ها و پرهیز دادن از شر و بدی‌ها است. ✅ اقتضای شأن حکومتی ایشان، الزام به احکام و قوانین است. ✅ اقتضای قضاوت پیامبر اکرم(ص)، الزام به تبعیت از حکم و اجرای آن بر اساس عدالت است. 2️⃣ آنچه به هیچ وجه الزام‌آور و اکراه‌پذیر نیست ایمان به خداوند است که امری درونی است و آیه «لا اکراه فی الدین» ناظر به آن است. در تفسیر آیه 28 سوره هود، علامه طباطبایی اکراه بر ایمان را در صورت استکبار و طغیان افراد نفی می‌کند و واضح است که اکراه بر ایمان با ماهیت رسالت پیامبر(ص) سازگار نیست. البته این آیه نافی مطلق الزام نیست، بلکه نافی الزام در ایمان است. بنابراین الزامات حکومتی پیامبر را در بر نمی‌گیرد. 3️⃣ علامه طباطبایی در جلد چهارم المیزان عربی ص117 آزادی عقیده را نفی می‌کند و معتقد است آزادی عقیده همانند این است که در ظرف اجتماع قائل به آزادی از قانون یا آزادی اقدامات غیر قانونی باشیم واضح است که چنین امری پذیرفته نیست. در اینجا الزام به عقیده ممکن نیست اما الزام به هر آنچه منجر به عقیده می‌شود همچون اعمال و ... امکان پذیر است البته این الزامات باید منطبق با قانون جامعه و در فضای اندیشه اسلامی در چارچوب توحید باشند. 4️⃣ علامه طباطبایی در جلد 15 المیزان صفحه 357 برای حضرت سلیمان دو شأن قائل است شأن رسالت و شأن حکومت. بر اساس شأن نخست، ایشان افراد را به سمت خدا فرا می‌خواند، ولی بر اساس شأن حکومت می‌تواند آنها را به اسلام (و نه ایمان) الزام نماید همانگونه که قرآن اشاره فرموده است «الاتعلوا علیّ وأتونی مسلمین» (نمل، 31) 5️⃣ علامه طباطبایی در جلد 9 صفحه 76 المیزان بیان می‌دارد که «قتال با کفار برای منع آنها از فتنه‌گری بیشتر و تحقق حاکمیت دین حق الهی واجب است». واضح است که قتال پیامبر در برابر کفار، خود نوعی الزام و اجبار به ممانعت از اقدامات و تبلیغات کفرآمیز آنان است. 6️⃣ علامه همچنین در همین صفحه آورده است که آیه «لااکراه فی الدین» منافاتی با آیه‌ای که دال بر الزام اهل کتاب به پرداخت جزیه است، ندارد و هیچیک از دو آیه ناسخ یکدیگر نیست. توضیح فرمایش علامه این است که لا اکراه فی الدین نافی الزام حکومتی به کفار برای اجتناب از فتنه‌گری و الزام اهل کتاب به پرداخت جزیه نیست. اکراه در دین همان اکراه بر ایمان است که از منظر اسلام پذیرفته نیست. 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627