🔰رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در گفتوگو با ایبنا:
⬅️تحریف اهداف عاشورا مهمترین تهدیدِ در کمین عاشوراست
🖊به اذعان رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)، مهمترین تحریفی که واقعه عاشورا را تهدید میکند، تحریف اهداف این حرکت بزرگ است. تحریف اهداف عاشورا مهمترین تهدیدِ در کمین عاشوراست
⬅️به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ماه محرم از راه رسیده و واقعه عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین (ع) بار دیگر دلهای شیعیان جهان را اندوهناک کرده است. این قیام گرچه در یک روز اتفاق افتاد، اما دامنه تاثیر آن تا ابدیت کشیده شد و نماد پیروزی خون بر شمشیر شد.
🔰به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، با حجتالاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از پژوهشگران حوزه دین، به گفتوگو نشستیم که متن این پرسش و پاسخ در ادامه از نظر مخاطبان میگذرد:
🔵عزاداری برای واقعه عاشورا اساساً از چه زمانی آغاز شد؟
🖊درباره زمان شروع عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) باید گفت این کار از همان روز عاشورا و با عزاداری زینب کبری (س) شروع شد و بهتدریج در وقایع و جریانهای بعد از واقعه نیز شاهد عزاداری اهل بیت (ع) هستیم. چنانکه حتی در شام که جامعه آن با توجه به تبلیغات امویان، ماهیت ضدعلوی داشت، اهل بیت (ع) به رهبری امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) جریان را بهگونهای رقم زدند که بسیاری از مردم از آنچه اتفاق افتاده بود، آگاه شدند و در همان شام مجلس عزای امام حسین (ع) برپا شد.
⏹در ادامه و پس از بازگشت اهل بیت (ع) به مدینه این جریان ادامه یافت و امام زینالعابدین (ع) بهگونههای مختلف در زنده نگه داشتن یاد کربلا اقدام کردند. ایشان در هنگام ورود به مدینه بشیر را مأمور کردند تا خبر شهادت امام حسین (ع) و بازگشت اهل بیت (ع) را به ساکنان مدینه برساند و بشیر در چند بیت شعر، آن را بیان کرد. در ادامه گریههای فراوان آن حضرت سبب شد که ایشان به عنوان یکی از بکائین در میان انسانها معروف شوند و هنگامی که علل تداوم گریه و ناراحتی آن حضرت را پرسیدند، به جریان کربلا و شهادت پدر، برادران، عموها و یاران و اصحاب امام حسین (ع) اشاره میفرمود. امامان دیگر نیز در دورههای مختلف و به گونههای مختلف در این مهم کوشیدند. امام رضا (ع) در اینباره میفرماید: زمانی که هلال ماه محرم پیدا میشد، غم در چهره پدرم نمایان میشد و تا روز عاشورا به اوج خود میرسید.
امام هادی (ع) فردی به نام ابوهاشم جعفری را مأمور کردند تا به حرم امام حسین (ع) رفته و برای ایشان دعا کند. این واقعه در زمانی اتفاق افتاد که دوران اوج خفقان عباسیان علیه شیعیان بود. در دورههای بعد نیز شیعیان اعم از عالمان، مردم و حاکمان بر اهتمام به عزاداری امام حسین (ع) تأکید داشتند. نمونه آن را مراسم عزاداری در عصر آلبویه و فاطمیان میتوان دید. این توجه در دورافتادهترین مناطق نیز دیده میشود، بهگونهای که حتی در اندلس که باورهای شیعی کمتر نمود داشت، مراسم عاشورا به ویژه در قرون پنجم و ششم همانند مناطق شیعهنشین دیده میشود. چنانکه برگزاری مراسم عزاداری برای شهیدان کربلا در اندلس هم رواج داشته و حتی با عنوان حسینیه از آنها یاد شده است.
⬆️ابنخطیب در اینباره به دائم بودن اندوه بر امام حسین (ع) و برگزاری ماتم و عزا برای آن حضرت در اندلس به ویژه در شرق آن اشاره کرده و آن را به گونهای به تصویر میکشد که انسان گمان میبرد او از مناطق شیعهنشین سخن میگوید. وی از رسم آنان در عزاداری خبر میدهد و میگوید: همواره اندوه و ماتم بر حسین (ع) در میان مردم وجود دارد و آنان در شب عاشورا یعنی همان روزی که حسین (ع) در آن به شهادت رسید، شکل جنازهای آماده کرده و آن را با پارچههایی پوشانده و پشت پردهها در بعضی خانهها قرار میدهند و غذا و شمعهایی در اطراف آن گرد آورده و خوانندگان خوشآواز را دعوت میکنند و بخور و مواد خوشبو کننده آتش میزنند و به شکلی نیکو مرثیه میخوانند. این مراسم تا زمان ابنخطیب در اندلس وجود داشته و او حسینههای زمان خودش را در اثر همان دانسته است و در اینباره میگوید: حسینیهای که امروزه وجود دارد و استفاده میشود، اثر همان است که هنوز باقی است و ادامه یافته است.
🌐وجود حسینیه و مرثیه سرایی برای اهل بیت (ع) به عنوان نمادهای شیعی و در آن ناحیه از جهان اسلام از اهمیت به سزایی برخوردار است و نشاندهندهی آن است که دوستی امام حسین (ع) مرزها را درنوردیده و در میان همه مسلمانان در مناطق مختلف نهادینه شده است.
♈️ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید
http://yon.ir/hwxcW
#حميد_رضا_مطهری
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهل_بیت
#مصاحبه_علمی
🌐
https://eitaa.com/isca24/5199