eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
723 ویدیو
217 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با ایبنا: تحریف اهداف عاشورا مهمترین تهدیدِ در کمین عاشوراست 👇👇👇👇👇 http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/280474/تحریف-اهداف-عاشورا-مهمترین-تهدید-کمین-عاشوراست
در گفت‌وگو با ایبنا عنوان شد؛ جلد سوم «فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن» منتشر شد 👇👇👇👇👇 http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/280481/جلد-سوم-فرهنگ-نامه-تحلیل-واژگان-مشابه-قرآن-منتشر
🔰گفت و گو با عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی درباره‌ی آثار فرهنگی قیام عاشورا: ⬅️قیام امام حسین(ع)، نشانی از برخورد تمدن‌ها است. ✳️در نهضت عاشورا، یک طرف عشق محض و فنا در ذات احدیت قرار دارد که اسلام شیعی بیانگر آن است و طرف دیگر، بلاهت و کفر و حماقت و جهل و نادانی است که جامعه اموی و بیزانس در آن فرو غلتیده بود و انسان در مذبح تنعمات مادی ناپایدار قربانی می شد. این تقابل، منشأ بروز جریان کربلا است و نباید آن را به تقابل دو عشیره‌ی عرب تقلیل داد. ⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، غلامرضا جلالی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت و گویی درباره روشن شدن ابعاد فرهنگی نهضت عاشورا انجام داده است که در ادامه می خوانید: ⬅️ با سپاس از شما، در ابتدای بحث لطفا بفرمایید قیام و نهضت امام حسین(ع) در چه زمینه‌ی فرهنگی و تمدنی شکل گرفت و چه نیروهای فرهنگی در مقابل این نهضت مقاومت می‌کردند؟ 🖊برای فهم شرایط آن دوران، باید یک نگاه تمدنی به محیط آن روزگار داشته باشیم و از نگاه صرفا تاریخی پرهیز نماییم. ظهور اسلام یک چالش جدی برای دو تمدن ایران و روم فراهم کرده بود. از طلوع فرهنگ اسلامی در حیات پیامبر(ص) تا نهضت عاشورا، کمتر از نیم قرن گذشته است و فرهنگ و تمدن اسلامی در باغ حیات بشری، هنوز نوشکوفه‌ای است. اما در مورد دو تمدن ایران و روم، باید به یک محور اعتقادی توجه کرد که این دو را از هم متمایز می‌سازد. ایران، زمینه‌ی فرهنگ توحیدی داشت و بسیار زود، عصاره‌ی دین اسلام را در قالب تشیع جذب و هضم کرد و به تدریج مرکز جهان تشیع شد. در سوی دیگر، ما روم را داریم که موحد نبودند و به گفته‌ی برخی مورخین، به هزاران خدا در جهان نگری خود باور داشتند. حتی پاشنه‌ی در هم در فرهنگ آن خدا به حساب می‌آمد. این فرهنگ بسیار ریشه‌دار بود و توانست مسیحیت را به رنگ خود در بیاورد. به بیان دیگر مسیحیت که بعدها در این ممالک بروز و ظهور پیدا کرد نه تنها نتوانست بر آن تأثیر بگذارد، بلکه خود دستخوش تغییرات گردید و در آن استحاله‌ای شد و اقانیم ثلاثه ، نشانه‌ی این استحاله است. فرهنگ نوپای اسلامی نیز در مرزهای مشترک خود با بیزانس نمی توانست فرهنگ حاکم بر امپراتوری بیزانس را به صورت محسوس و سریع، تغییر دهد. به بیان دیگر فرهنگ بیزانس در واقع توانست حکومت به ظاهر اسلامی امویان را که مقر حاکمیت‌شان دمشق بود، متاثر کند. ⬅️ به این ترتیب، ما نوک پیکان حمله را از یزید و معاویه به عنوان حاکمان اموی،‌ برمی‌داریم و وزن سنگین‌تر عاملیت شکل گیری عاشورا را روی برخورد تمدن و فرهنگها می‌گذاریم. آیا این تحلیل منطقی است؟ 🖊امویان آنقدر که ما فکر می‌کنیم بزرگ نبودند. ما آنها را خیلی بیشتر از اندازه‌ی واقعی‌شان بزرگ می‌کنیم. حاکمان اموی، به محض تثبیت و استقرار حکومت‌شان، به رنگ و لعاب تمدن رومی درآمدند و جنگ و شراب و زن و هواهای نفسانی، سرآمد حرکت‌های فرهنگی آنها شد. این امور هدایای تمدن و فرهنگ رومی بود که در سراسر ممالک روم آن زمان و بخش هایی که امویان بر آن حکومت داشتند، جاری و ساری بود. آثار فرهنگی از جمله هیاکل رومیان،‌ تزیینات آثار و ابنیه، هنرهایشان و همه‌ی مظاهر فرهنگی‌شان با برهنگی و لذایذ مادی، عجین بود و امروز هم که آثار جدیدی در آن مناطق کند و کاو و حفاری می‌شود، پرده از این فرهنگ و قالب های آن را بیشتر برملا می‌کند. از سوی دیگر،‌ به این نکته هم باید توجه داشت که امویان فقط تظاهر به اسلام می کردند، در باطن هیچ تمایلی به استقرار تمدن و فرهنگ اسلامی در حوزه نفوذ خود نداشتند. در واقع فرهنگ منحط رومی به قدری جذابیت برای دنیاپرستان داشت که برخی مسلمانان که از نظر اعتقادی کم می‌آوردند و به دنیا طلبی و اشرافی‌گری می‌افتادند، از راه‌های دور به مراکز رومی و حوزه فرهنگ اموی می‌رفتند تا از مواهب دنیوی از جمله زن و شراب و عیش و نوش برخوردار شوند. امویان، در وانفسای فرهنگی غالب و مسلط رومی، رقمی به حساب نمی‌آمدند. 💠ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید http://yon.ir/7NQat 🌐https://eitaa.com/isca24/5198
🔰رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با ایبنا: ⬅️تحریف اهداف عاشورا مهمترین تهدیدِ در کمین عاشوراست 🖊به اذعان رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)، مهم‌ترین تحریفی که واقعه عاشورا را تهدید می‌کند، تحریف اهداف این حرکت بزرگ است. تحریف اهداف عاشورا مهمترین تهدیدِ در کمین عاشوراست ⬅️به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ماه محرم از راه رسیده و واقعه عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین (ع) بار دیگر دل‌های شیعیان جهان را اندوهناک کرده است. این قیام گرچه در یک روز اتفاق افتاد، اما دامنه تاثیر آن تا ابدیت کشیده شد و نماد پیروزی خون بر شمشیر شد. 🔰به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، با حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از پژوهشگران حوزه دین، به گفت‌وگو نشستیم که متن این پرسش و پاسخ در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد: 🔵عزاداری برای واقعه عاشورا اساساً از چه زمانی آغاز شد؟ 🖊درباره زمان شروع عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) باید گفت این کار از همان روز عاشورا و با عزاداری زینب کبری (س) شروع شد و به‌تدریج در وقایع و جریان‌های بعد از واقعه نیز شاهد عزاداری اهل بیت (ع) هستیم. چنانکه حتی در شام که جامعه آن با توجه به تبلیغات امویان، ماهیت ضدعلوی داشت، اهل بیت (ع) به رهبری امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) جریان را به‌گونه‌ای رقم زدند که بسیاری از مردم از آنچه اتفاق افتاده بود، آگاه شدند و در همان شام مجلس عزای امام حسین (ع) برپا شد. ⏹در ادامه و پس از بازگشت اهل بیت (ع) به مدینه این جریان ادامه یافت و امام زین‌العابدین (ع) به‌گونه‌های مختلف در زنده نگه داشتن یاد کربلا اقدام کردند. ایشان در هنگام ورود به مدینه بشیر را مأمور کردند تا خبر شهادت امام حسین (ع) و بازگشت اهل بیت (ع) را به ساکنان مدینه برساند و بشیر در چند بیت شعر، آن را بیان کرد. در ادامه گریه‌های فراوان آن حضرت سبب شد که ایشان به عنوان یکی از بکائین در میان انسان‌ها معروف شوند و هنگامی که علل تداوم گریه و ناراحتی آن حضرت را پرسیدند، به جریان کربلا و شهادت پدر، برادران، عموها و یاران و اصحاب امام حسین (ع) اشاره می‌فرمود. امامان دیگر نیز در دوره‌های مختلف و به گونه‌های مختلف در این مهم کوشیدند. امام رضا (ع) در این‌باره می‌فرماید: زمانی که هلال ماه محرم پیدا می‌شد، غم در چهره پدرم نمایان می‌شد و تا روز عاشورا به اوج خود می‌رسید. امام‌ هادی (ع) فردی به نام ابوهاشم جعفری را مأمور کردند تا به حرم امام حسین (ع) رفته و برای ایشان دعا کند. این واقعه در زمانی اتفاق افتاد که دوران اوج خفقان عباسیان علیه شیعیان بود. در دوره‌های بعد نیز شیعیان اعم از عالمان، مردم و حاکمان بر اهتمام به عزاداری امام حسین (ع) تأکید داشتند. نمونه آن را مراسم عزاداری در عصر آل‌بویه و فاطمیان می‌توان دید. این توجه در دورافتاده‌ترین مناطق نیز دیده می‌شود، به‌گونه‌ای که حتی در اندلس که باورهای شیعی کمتر نمود داشت، مراسم عاشورا به ویژه در قرون پنجم و ششم همانند مناطق شیعه‌نشین دیده می‌شود. چنانکه برگزاری مراسم عزاداری برای شهیدان کربلا در اندلس هم رواج داشته و حتی با عنوان حسینیه از آنها یاد شده است. ⬆️ابن‌خطیب در این‌باره به دائم بودن اندوه بر امام حسین (ع) و برگزاری ماتم و عزا برای آن حضرت در اندلس به ویژه در شرق آن اشاره کرده و آن را به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که انسان گمان می‌برد او از مناطق شیعه‌نشین سخن می‌گوید. وی از رسم آنان در عزاداری خبر می‌دهد و می‌گوید: همواره اندوه و ماتم بر حسین (ع) در میان مردم وجود دارد و آنان در شب عاشورا یعنی همان روزی که حسین (ع) در آن به شهادت رسید، شکل جنازه‌ای آماده کرده و آن را با پارچه‌هایی پوشانده و پشت پرده‌ها در بعضی خانه‌ها قرار می‌دهند و غذا و شمع‌هایی در اطراف آن گرد آورده و خوانندگان خوش‌آواز را دعوت می‌کنند و بخور و مواد خوش‌بو کننده آتش می‌زنند و به شکلی نیکو مرثیه می‌خوانند. این مراسم تا زمان ابن‌خطیب در اندلس وجود داشته و او حسینه‌های زمان خودش را در اثر همان دانسته است و در این‌باره می‌گوید: حسینیه‌ای که امروزه وجود دارد و استفاده می‌شود، اثر همان است که هنوز باقی است و ادامه یافته است. 🌐وجود حسینیه و مرثیه سرایی برای اهل بیت (ع) به عنوان نمادهای شیعی و در آن ناحیه از جهان اسلام از اهمیت به سزایی برخوردار است و نشان‌دهنده‌ی آن است که دوستی امام حسین (ع) مرزها را درنوردیده و در میان همه مسلمانان در مناطق مختلف نهادینه شده است. ♈️ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید http://yon.ir/hwxcW 🌐https://eitaa.com/isca24/5199
🔰بازدید مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه و هیئت همراه از پژوهشگاه ▶️فواد ایزدی مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها و هیئت همراه روز پنجشنبه 14 شهریورماه ضمن بازدید از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه به بحث و گفتگو پرداختند. ❇️به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، فواد ایزدی مدیر عامل مجمع بین الملل اساتید مسلمان دانشگاه در ابتدای جلسه با رئیس پژوهشگاه به معرفی مجمع و تاریخچه شکل گیری آن پرداخت. وی بیان داشت مجمع بین المللی اساتید مسلمان با هدف شبکه سازی اساتید مسلمان که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند، تشکیل شده است که تاسیس آن بر عهده بسیج اساتید بوده است. ⏹مدیر عامل مجمع بین الملل اساتید مسلمان ضمن اشاره به فعالیت های بین المللی اساتید، به همایش های پیش رو پرداخت. ایزدی یکی دیگر از مهم ترین فعالیت های این مجمع را ارتباط با اساتید همسو در خارج از کشور دانست. مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها هم اکنون متشکل از کارگروه های تخصصی، سازمان مردم نهادی است که به فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی در سطح جهان اسلام می پردازد و هدف اصلی آن هم افزایی میان اساتید مسلمان دانشگاه ها در سطح بین الملل به منظور زمینه سازی علمی، فناوری و فرهنگی برای تمدن نوین اسلامی است. ♈️در ادامه این جلسه نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و استقبال از فعالیت های مجمع، به برنامه ای که از چند سال پیش توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات با هدف گفتگوهای بین قاره ای نخبگان اشاره کرد که دبیرخانه های مختلفی را در سطح کشور تاسیس کرده و دبیرخانه مجمع ایران و جهان عرب به پژوهشگاه واگذار شده است. ◀️در این راستا پژوهشگاه همایش هایی را برگزار کرده و همایش های مشترکی در شهرهای مشهد، تهران، و کشورهای تونس و عراق بوده است و در این همایش های اساتید ایرانی و عرب حضور داشتند و در بهمن ماه سال گذشته پژوهشگاه، دوره حکمت متعالیه را برای اساتید تونسی در قم برگزار کرد. همچنین برای ارتباط بیشتر بین اساتید و نخبگان دانشگاهی، در حال راه اندازی شبکه نخبگانی با همکاری دکتر عطابخش از دانشگاه زابل است. ضمن اینکه پژوهشگاه در راستای فعالیت های بین المللی اولین مجله انگلیسی زبان را منتشر کرده است و مجلات انگلیسی زبان دیگری هم در درست راه اندازی است. رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام ضمن اشاره به فعالیت های دیگر پژوهشگاه و نوع فعالیت مجمع بین المللی اساتید مسلمان، به زمینه های مناسب برای همکاری طرفین پرداخت و اضافه کرد با توجه به فعالیت های مجمع و پژوهشگاه، امکان تبادل اساتید و همکاری بیشتر در سطح بین الملل برای طرفین وجود دارد. 💠https://eitaa.com/isca24/5200
🔰حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی: ⬅️مردمی بودن راز ماندگاری عاشورا 🌐سرمقاله ای از حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در روزنامه شرق: 🔵به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در سرمقاله ای که در روزنامه شرق در تاریخ یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ منتشر شده است گفت: ▶️ماندگاری واقعه تلخ عاشورا در طول تاریخ علت های متعددی داشته است که تنها راه بقاء آن توجه به تداوم آن علت هاست. علت هایی هم چون: مردمی بودن؛ پاک و زلال بودن؛ جاذبه داشتن؛ قابل فهم همگان بودن و…که می توان علاوه بر این ها از نقش شخصیت خالص و ناب امام حسین علیه السلام و یاران اش از یک سو و ره آوردهای معرفتی و اخلاقی آن از سوی دیگر نیز یاد کرد که مانائی این واقعه تلخ را تا به امروز تضمین کرده اند.در این میان از دو نکته مهم در راستای جاوانگی این واقعه نباید غفلت کرد که چندی است با چالش مواجه شده اند. عاشورا به مثابه یک امر مردمی ⏹عاشورا را باید فراتر از نهادها دید و نباید به هیچ نهادی آن را گره زد. گرچه عاشورا در ارتباطی دو سویه با نهاد روحانیت هم به آن سود رسانده است و هم از آن کام گرفته است اما گره زدن این دو به بکدیگر خطای فاحشی است که توسط برخی در حال دامن زدن است. عاشورا را مردم با تمام فراز و فرودها و اوج و حضیض ها همانند آب زلالی از لابلای تمام سنگلاخ ها و گاه سدها گذر داده اند و تا به امروز رسانده اند و باید تلاش کرد همین گونه آن را ادامه داد. عموم مسلمانان چه شیعیان و چه اهل سنت؛ چه در ایران و چه در عراق؛ چه در هند و چه در پاکستان و…عاشورا را از خویش می دانستند و خود را موظف به حفظ آن و انتقال آن به نسل های پس از خویش می دانستند. 💠اما اتفاق ناگواری که در حال رخ دادن است تلاش برخی برای نهادینه کردن عاشورا است. عاشورا نهضت بود و باید نهضت بماند. در این سه دهه اخیر حداقل در کشورما تجربه نهادینه کردن عاشورا و تلاش برای مدیریت آن با حجم فراوانی پیگیری شد که از تولید و تکثیر مرثیه خوانانی با اهداف ویژه تا هدایت عاشورا به سمت و سویه های خاص -که البته همه آن ها جز آسیب هایی برای عاشورا ره آورد دیگری نداشته اند – می توان یاد کرد. نگرانی برخی مراجع شیعی از توسعه و تکثیر غیر طبیعی نهادهایی مثل مراثی خوانان و تبدیل آن ها به جایگزینی برای نهاد سنتی روحانیت که در این برهه خاص اتفاق افتاد را نباید ساده انگاشت. آن چه باید به صورتی جدی یادآوری کرد این است که ورود برخی نهادهای حاکمیتی که عملاً به کمرنگ شدن نقش مردم در این واقعه منجر شده است در درازمدت نه تنها به نفع عاشورا نیست بلکه حتماً آسیب های متعددی را به دنبال خواهد داشت. ⏹به گمان نگارنده حتی ورود نهادهای دوزیستی (مردمی – دولتی) مثل شهرداری ها نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه در درازمدت نقش تخریبی خود را نشان خواهد داد. مردم باید همانند گذشته احساس کنند حسین (علیه السلام) از آنِ همگان است و عاشورا را باید همگان زنده نگه دارند و خود را اخلاقاً بدان موظف بدانند. در این میان از نقش خطرناک ترویج و تبلیغ شکلی خاص از بازخوانی عاشورا و نگاهداشت محرم در وسائل ارتباط جمعی و …نیز نباید غفلت کرد که گویا میل شان به تثبیت یک قرائت و یک نگاه و یک تقریر از عاشورا است و معتقدند تنها قرائت و تنها قالب مورد پسند خالق عاشورا همان است که ایشان گمان می کنند غافل از این که تکثر قرائت ها و تقریرها عاملی مهم در ماندگاری عاشورا بوده است. ⏹دهه محرم به مثابه امری تکرار ناشدنی چندی است توسط برخی در کنار دهه محرم دهه سازی های متعددی شروع شده است که نگرانی پاره ای از مراجع محترم تقلید را نیز به دنبال داشته است. دهه سازی های غیر طبیعی آسیب های چندی را به دنبال دارد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: 🔼ادامه را از لینک زیر مطالعه کنید 🌐http://yon.ir/hbMF8 💠https://eitaa.com/isca24/5202
بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدراسلام.pdf
373.2K
🌐بررسی تاریخی روزه روز عاشورا در صدر اسلام ✳️نویسندگان:حمیدرضا مطهری،مهدی رفیعا. ❇️منتشر شده در فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام،سال سیزدهم، شماره چهارم سال 1391،شماره 52.
⬛️دلالت‌های سیاسی منابع قیام امام حسین (ع) ▶️حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در یادداشتی برای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به دلالت‌های سیاسی منابع قیام امام حسین (ع) پرداخته است. 🔰دلالت‌های سیاسی منابع قیام امام حسین (ع) 🔵خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم- حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی: حرکت امام حسین (ع) از اواخر ماه رجب از مدینه شروع شد و تا روز عاشورا در کربلا به طول انجامید که حدودا شش ماه را در بر‌می‌گیرد. در رابطه با این شش ماه آثار بسیاری خلق شده است و بدین جهت مردم غالبا امام حسین (ع) را با همین شش ماه و بلکه با دهه محرم می‌شناسند. آثاری که به این شش ماه مربوط می‌شوند را به لحاظ رویکرد و دلالت‌های سیاسی‌شان به صورت ویژه طبقه‌بندی می‌کنیم. 🌐در رابطه با منابع مرتبط با این شش ماه، چهار موج تولید ادبیات اتفاق افتاده است: ▶️▶️موج اول از همان سال 61 هجری یا قرن اول شروع می‌شود و تا قرن هفتم را در برمی‌گیرد که تقریبا پایان این مدت با مقتل «سید بن طاووس» است به نام کتاب مشهور «الملهوف». (که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در رابطه با این کتاب تحقیق بسیار خوبی انجام شده و منتشر شده است). منابعی که در این دوره اول داریم، منابع جامعی است که در آن‌ها هم به ابعاد احساسی و هم به ابعاد اندیشه‌ای و فکری و هم به ابعاد قرآنی و همین‌طور ابعاد سیاسی نهضت و قیام امام حسین(ع) توجه شده است. مثلا «ارشاد شیخ مفید» در همین مقطع است. حتی برخی آثاری که غیر شیعیان خلق کردند مثل «مقاتل الطالبیین» مربوط به همین دوره است. 💠مقطع دوم که از قرن هشتم تا اواخر دوره قاجاریه را دربرمی‌گیرد، در این مقطع ابعاد احساسی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و ابعاد اندیشه‌ای، فکری و سیاسیِ نهضت و قیام امام حسین(ع) به حاشیه می‌رود؛ که شاید بتوان گفت شاخص‌ترین اثری که در این دوره تولید شده، «روضه‌الشهدا کاشفی» است. ▶️دوره سوم نیز از اواخر قاجاریه تا دهه‌های قبل از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب را شامل می‌شود. در این دوره آثاری که خلق می‌شود، چند رویکر دارد، یکی از این رویکردها رویکرد آسیب‌شناسانه است؛ مثل آثار شهید مطهری و مقام معظم رهبری. «حماسه حسینی» از شهید مطهری و «همرزمان حسین» از مقام معظم رهبری نمونه‌هایی از منابع تولیدی این دوره هستند. این آسیب‌شناسی متوجه دوره دوم است. یعنی این دوره بازگشتی دارد به دوره اول. (یعنی 7 قرن اول بعد از حادثه عاشورا). در این دوره ادبیات دوره دوم را آسیب شناسی ‌می‌کنند و به مباحثی می‌پردازند که باعث شده مباحث فکری و سیاسی و اندیشه‌ای در دوره دوم کم‌فروغ شود. 🌐موج چهارم را هم داریم که در سال‌های اخیر پررنگ شده و آن بازگشت به موج دوم و پررنگ شدن ابعاد احساسی است. قمه زدن و تکیه و تاکید بر بعد مناسکی به شکل پررنگ و مقابله با دلالت‌های سیاسی و حماسی قیام از شاخص‌های این رویکرد می‌باشد. ✅دلالت‌های سیاسی ادبیات موج اول و سوم پررنگ است. در حالی که منابع دسته دوم و چهارم نه تنها دلالت سیاسی و حماسی ایجابی ندارد، بلکه می‌توانیم بگوییم دلالت‌های سیاست ستیزانه هم دارد. 🔰https://eitaa.com/isca24/5206