مصاحبه دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام با خبرگزاری ایکنا( قسمت دوم)
🔶
روزآمدی اندیشه علامه جعفری
💠وی با بیان اینکه این دو بزرگوار در عین مشترکات وجوه تمایزی هم داشتند، اظهار کرد: علامه جعفری نسبت به علامه طباطبایی با توجه به حضور در مجامع آکادمیک و دانشگاهی، روزآمدتر و آشناتر به تحولات علمی بود؛ البته همان طور که گفتم علامه طباطبایی تلاش کرد از تحولات علمی عقب نباشد و این مسئله در آثار متعدد او نمایان است، ولی اندیشههای علامه جعفری با توجه به شناخت فیلسوفان دوره خود مانند راسل و مسائل متافیزیکی و ... به لحاظ روزآمدی پررنگتر و بهروزتر و بیشتر مورد علاقه جوانان و فضای بینالمللی است.
🔷علیپور با ذکر اینکه اندیشه علامه طباطبایی سنتیتر، عمیقتر و جامعتر است، چون عمدتاً تأملات فکری دروندینی و درونمذهبی داشته است، اضافه کرد: حضور آکادمیک علامه جعفری در داخل و خارج کشور سبب شده بود تا اندیشه علامه جعفری عطف به مسائل جدید و نیازهای جامعه معاصر باشد. البته علامه جعفری در فلسفه بماهو فلسفه اولی آثار کمی تولید کرده است، ولی در مباحث انسانشناسی و عرفان جدید روزآمدتر است.
🔶استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نگاه علامه جعفری به عرفان مولوی عمیق و دارای لطایف بوده و توقفگاه او حساب میشود، ولی علامه طباطبایی مستقیماً در این عرصه کار نکرده است؛ همچنین در جامعهشناسی و روانشناسی جدید و مبحث پوزیتیویستی قرن ۱۹ و ۲۰ علامه جعفری مطالعات زیادی داشت و عرصه نیاز را بیشتر درک کرده بود.
🔵وی تصریح کرد: علامه جعفری درک میکرد که در اروپا زبان عرفان با توجه به بروز و ظهور عرفانهای نوظهور زبانی جدید است و سعی میکرد آوردههای مذهبی را به این زبان نزدیک کند و طرحی نو دراندازد که این هنر است.
علیپور با پرداختن به اینکه در تمدنسازی اسلامی میتوانیم از اندیشههای بدیع و ابتکارات این دو علامه بهره ببریم، گفت: امروز جامعه ما و جامعه اسلامی به اندیشه این دو نفر یعنی از یکسو اندیشه عمیق و سنتیتر علامه طباطبایی و اندیشه بهروزتر علامه جعفری و تلفیق صحیحی از این دو نیاز دارد و باید محیطهای حوزوی و دانشگاهی به این عرصه مهم بپردازند.
🔷
حیات علمی علامه طباطبایی در فضای بینالملل
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به سفر روزهای اخیر خود به واتیکان، پالرمو و استانبول، گفت: جای بسی خوشحالی است که حیات علمی علامه طباطبایی در خارج از کشور هم جاری و ساری است و از عرصه دروندینی و درونمذهبی بیرون رفته است.
🔴وی در پایان ابراز کرد: پالرمو جنوبیترین شهر ایتالیاست که یک مرکز پژوهشی دینی دارد و المیزان و آثار دیگر علامه طباطبایی به زبان عربی در این منطقه وجود داشت؛ همچنین در استانبول هم آثاری از ایشان را به زبان ترکی به بنده هدیه دادند که نشان میدهد اندیشههای وی آن قدر والاست که ادیان و مذاهب دیگر هم به آن علاقهمند هستند.
#مصاحبه_علمی
#ابراهیم_علیپور
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
💠
https://eitaa.com/isca24/5817