💠 پرسش: انواع عبادت را توضیح دهید و بگویید چگونه همه کارهای ما می تواند عبادت باشد؟ پاسخ: در آموزه های اسلام عبادت معنایی وسیع و گسترده دارد لذا عبادت امری جدا و مستقل از زندگی انسان نیست بلکه عبادت جزئی از زندگی انسان و در متن زندگی او قرار دارد با چنین نگرشی هرآنچه که انسان به نشانه تعبد و بندگی انجام دهد و نیت و انگیزه خدایی داشته باشد عبادت تلقی می شود.بنابراین درس و کار و خوردن و خوابیدن و حتی نفس کشیدن انسان نیزاگر لله وبرای خدا باشدعبادت محسوب می شود. به عبارت جامع تر انسان در این دنیا در همه ی حالات می تواند در پیش گاه خدا حضور پیدا کرده وعبادت نماید. برای عبادت تقسیم بندیهای متعددی وجود دارد به عنوان مثال در یک تقسیم بندی متناسب با این که ابزار عبادت چیست عبادت به سه دسته تقسیم شده است .عبادت با قلب ، عبادت با زبان، عبادت با دیگر اعضا و جوارح بدن (عبادت عملی)و یا در یک تقسیم بندی دیگر متناسب با تاثیرگذاری عبادت، عبادت به اقسام فردی ( مانند روزه، اعتكاف، حج، تحصیل علم، كسب معاش)و اجتماعی(مانند جهاد، امر به معروف و نهی از منكر، همكاری دركارهای اجتماعی؛ دفاع از حقوق جامعه، رعایت حقوق پدر و مادر ،صله رحم، پرداخت خمس؛ زكات؛ انفاق؛ صدقات ) تقسیم شده است. هریک از اقسام و مصادیق عبادت نیز درجاتی دارد. حتی در روایات، عبادت کنندگان نیز دارای مراتب می باشند. جمله ی معروف امیرالمؤمنین (علیه السلام) را همه شنیده ایم: «الهی ما عبدتُکَ خَوفاً مِن نارک ولا طمَعاً فی جنَّتک بل وَجدتُکَ اَهلاً لِلعبادۀ فعبدتُکَ؛ خدایا! تو را پرستش نکردم به طمع بهشتت و نه از ترس جهنمت، بلکه تو را چون شایسته ی نیایش و پرستش دیدم پرستش کردم». (1) گاهی انسان عملی را انجام می دهد وهر چند درجه ای از اخلاص را دارد اما برای ترس از عذاب جهنم آن را انجام می دهد که این عبادت بردگان نامیده می شود عده ای نیز عبادت می کنند اما دلیل عبادتشان رسیدن به بهشت ونعمتهای بهشتی است که عبادت این گروه نیز عبادت اجیران است اما عده ای خداوند را نه به خاطر ترس از جهنم ونه ازجهت رسیدن به بهشت، بلکه دلیل عبادت آنها رضای خداوند است وبه فرموده حضرت علی علیه السلام چون خداوند را شایسته پرستش می دانند او را عبادت می کنند. این مرتبه بالاترین مرتبه اخلاص است . البته فراموش نشود که اصل در عبادات همان تفكّر و توجّهى است كه در آن وجود دارد و به منزله روح و جان عبادات مى ‏باشد. به همین دلیل در روایت آمده است که: حضرت امام رضا عليه السلام مى فرمايند: لَيْسَتِ العِبادَةُ كِثْرَةَ الصَّلاةِ وَالصَّوْمِ، إِنَّمَا الْعِبادَةُ اَلتَّفَكُّرُ في أَمْرِاللَّهِ‏ عَزَّوَجلَّ.(2) عبادت به زيادى نماز و روزه نيست. همانا عبادت و بندگى، انديشيدن در امر خداوند است. انسان به واسطه تفكّر در آيات و نشانه‏ هاى خداوند، می تواند عبادت کننده باشد. با دیدگاه الهی تمام اعمال انسان می تواند جزء دایره عبادات باشد به شرطی که انسان در این مسیر همت نماید.تلاش و كوشش انسان در انجام عبادات اگر صادقانه باشد؛ بدیهائى را كه در نفس او ريشه دوانده است ويران ساخته و نابود مى‏ نمايد، و از اين راه انسان را به خدا نزديك مى‏ كند.امید که عبادات همه ما چنین باشد. پی نوشت ها: 1العلامة المجلسي، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء ١٤٠٣ هـ.ق، ج 41، ص 14 2العلامة المجلسي، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء ١٤٠٣ ه.ق ، ج 71، ص 322 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿