💠پرسش: آیا مرحوم شیخ صدوق رحمة الله علیه، سهو النبی را جایز می‌دانسته‌اند؟ ✍️ جواد حیدری نکته ی اول: مباحث مربوط به اعتقادات، تحقیقی است و نه تقلیدی. نکته ی دوم: دلایل متقن عقلی و نقلی بر عصمت انبیاء علیهم‌السلام صلوات الله، در تمام مراتب دلالت دارند و جایی برای اعتقاد به سهوالنبی باقی نمی‌گذارند. نکته ی سوم: مرحوم صدوق رحمه‌الله علیه، اعتقاد به إسهاء النبی (دچار سهو شدن نبی توسط خدا) هستند و نه سهوالنبی. (1) نکته ی چهارم: دلایل مرحوم شیخ در رابطه با اعتقاد به إسهاء، تام و کامل نبوده لذا بسیاری از علماء بعد از ایشان کتاب‌های فراوانی در رد این نظر تألیف فرمودند. نکته ی چهارم: روایاتی مبنی بر عارض شدن سهو بر انبیاء موجود است که سنداً و یا دلالةً مخدوش می‌باشند. نکته ی پنجم: عقیده و اندیشه‌ی یک مذهب ازنظر اکثریت علماء و بزرگان آن مذهب اخذ می‌شود و اکثریت علماء شیعه کثرالله أمثالهم، معتقد به عصمت انبیاء علیهم‌السلام صلوات الله در تمام مراحل می‌باشند. نتیجه اینکه: هرچند مرحوم صدوق رحمت‌الله علیه معتقد به إسهاء النبی می‌باشند ولی این نظر موردنقد علما قرارگرفته و با توجه به دلایل متقن عقلی و نقلی قابل‌پذیرش نیست. پی‌نوشت: 1. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص 360 @javadheidari110