🔴طوفان الاقصی آغازی بر یک پایان ✍محمد علی لیالی - هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی أذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ به كسانی كه جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا كه مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست . حج 39 قصه یهود و بنی اسراییل یکی از مهم ترین گزاره ها و گزارش های خداوند در قرآن کریم است در قرآن، ماجرای بنی اسراییل و یهود در بیش از 40 بار گزارش شده است . بنی اسراییل ( فرزندان اسراییل ) ، به حضرت یعقوب و فرزندان حضرت یعقوب اشاره دارد ( به غیر از یوسف و بنیامین ) . برخی هم معتقدند بنی اسراییل فرزندان لاوی از فرزندان یعقوب نبی هستند . در قرآن از ویژگی های بنی اسراییل زیاد سخن گفته شده است و خداوند نعمت های بسیار و دستورات بسیاری به بنی اسراییل داده بود . مائده ، آیه۲۰ ، بقره ، آیه۴۰. و دیگر آیات . بنی اسراییل چه کردند که مورد مذمت خداوند قرار گرفتند ؟ . قرآن از بنی اسراییل به نافرمانی پیامبران و اسراف و شرک و فساد بر روی زمین و.....یاد می کند . ( مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۱، ص۲۷۶- ۲۷۷. ). از موسی پیامبر تا عیسی پیامبر در حدود 600 پیامبر از بنی اسراییل برخواستند که قوم بنی اسراییل با آنان به مخالفت پرداختند . معروف ترین پیامبران بنی اسراییل که قرآن از آنان نام برده است ، عبارتند از : یعقوب ، یوسف ، یوشع ، هارون ، داود ، سلیمان ، یونس ، الیاس ، عزیر ، زکریا . بین یهود و بنی اسراییل تفاوت وجود دارد . یهود پیروان حضرت موسی و بنی اسراییل ،پیروان یعقوب ( اسراییل ) پیامبر بودند . ماجرای موسی و قوم موسی و بنی اسراییل و فرعون و فرعونیان و نجات بنی اسراییل و بازگشت به مصر و کنعان، از قصص قر آنی است . اعراف ، آیات ۱۰۳ تا ۱۲۱ . ماجران کنعان ( سرزمین مبارک ) و بازگشت بنی اسراییل به کنعان ( اورشلیم و قدس و بیت المقدس ) از قصص تاریخی قرآن است . انبیاء ، آیه۷۱. فلسطین ، همان و یا بخشی از کنعان و اورشلیم است که قرآن سرزمین قدس ( کنعان ، اورشلیم ) را مبارک می داند. اسراء 1. اما چرا در این سرزمین که در ساحل دریا است ، قحطی و خشکسالی ( قحطی کنعان ) اتفاق افتاد محل بحث و گفتگو است . ماجرای قدرت و اقتدار بنی اسراییل ، و زوال قدرت و اقتدار بنی اسراییل و تبعید و بازگشت یهود و بنی اسراییل هم در قرآن مورد توجه قرار گرفت . قرآن کریم ، سوره اسرا . اوج قدرت یهود و بنی اسراییل به قدرت و اقتدار سلیمان نبی بر می گردد . ماجرای حضرت سلیمان بارها در قرآن اشاره شده است . نام آن حضرت هفده بار در قرآن در سوره های: بقره، نساء، انعام، انبیاء، نمل، سبا و ص آمده است. یهود به دنبال احیای قدرت بنی اسراییل و ملک سلیمان است . بازگشت به ملک سلیمان هم اورشلیم و کنعان و بیت المقدس می خواهد و هم احیای معبد سلیمان دراورشلیم ( قدس و بیت المقدس ) . یهود هر گاه قصد بازگشت و احیای قدرت ملک سلیمان، در اورشلیم و کنعان و بیت المقدس را داشت شکست خورد . از سال های پایانی قرن 19 ( 1880 ) و اولین موج مهاجرت یهودیان به فلسطین تحت فرمانروایی عثمانی، در سال ۱۸۸۱ و بیانیه تئودور هرتزل، روزنامه‌نگار اتریشی- مجارستانی به عنوان بنیان‌گذار صهیونیسم سیاسی و دولت یهود در سال 1896 و زمینه های تشکیل دولت یهود در تل آویو از سال 1900 و تا سال ۱۹۱۷، در خلال جنگ جهانی اول، و بیانیه آرتور بالفور، وزیر امور خارجه بریتانیا، و بیانیه بالفور برای لرد روچیلد، رهبر جامعه یهودیان بریتانیا و اعلام قصد بریتانیا ( انگلستان ) برای تاسیس یک " خانه ملی " یهودی ، در فلسطین و بحث تشکیل دولت یهود و سیر مهاجرت یهودیان از سراسر جهان ( بخصوص اروپای شرقی ) به فلسطین موافقت ها و مخالفت ها و مباحث بسیاری مطرح شد . در دوران جنگ جهانی اول و تسلط انگلستان بر حکومت عثمانی ( فلسطین ) زمزمه های بازگشت یهود و تشکیل دولت یهود در کنعان و اورشلیم ( بیت المقدس و فلسطین ) شدت گرفت از اعلامیه بالفور تا تاسیس کشور اسراییل ( فرزندان یعقوب و بنی اسراییل ) سالها طول کشید . در سال 1948 و پس از پایان جنگ جهانی دوم کشور اسراییل تاسیس شد و سازمان ملل این کشور را به رسمیت شناخت . از سال 1948 تا 1979 ( پیروزی انقلاب اسلامی ایران ) جنگهای بسیاری بین اعراب ( ساکن فلسطین و کشور های عربی مصر ، سوریه ، اردن و.. ) و دولت یهود و اسراییل در فلسطین اشغالی ، اتفاق افتاد که در تمام این جنگها کشورهای عربی و دنیای عرب شکست سختی را متحمل شدند . پس از 1979 ( 1357 ) و پیروزی انقلاب اسلامی ، اندیشه آزادی قدس و نابودی غده سرطانی اسراییل و راهپیمایی روز قدس ، سبب بیداری جهان اسلام گردید. ⭕️صفحه ۱/ ادامه در صفحه ۲