🌐 اربعین، حرکتی جهانی
(قسمت اول)
🔸 راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی هاست، نه برای ایرانی و نه برای لبنانیها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبهای فراملی دارد. این خود، نشان دهنده یک زیست تمدنی است. در تمدن غرب هم، این را میبینیم. تمدن غرب متعلق به یک ملت نیست، آلمانیها، انگلیسیها، آمریکاییها، فرانسویها و دیگران همه مدعی آن هستند.
🔊 تمدن اسلامی هم، اینگونه است. تمدن اسلامی هم، زیست جغرافیایی محدود ندارد و خیلی وسیع است. این زیست، در راهپیمایی اربعین دیده میشود؛ زبانهای متنوع، نژادهای متعدد و غیره دیده میشود. در تمدنها یک امر مهم دیگری نیز هست.
📚 از آقای کسینجر در کتاب «نظم جهانی»اش خواندم که میگوید: «دلیلی که اسلام میتواند نظم جهانی حاصل از قرار دارد وستفالیا - که نظم اروپایی و غربی تحت تأثیر آن شکل گرفته است - را تحت تأثیر قرار داده و به هم بزند، قضیه دارالسلام و دارالکفر و دارالحرب است که مسلمانها به این قائل هستند».
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه فرهنگ پویا
#شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔
@farhang_puya