✅ تغییر در شکل هدایت... 🔻آیت الله شهید سید محمدباقر صدر: می‌توان از اين‌كه خدا انسان را جانشين خويش در روى زمين قرار داد، اين نتيجه را گرفت كه خداوند موجود آزاد مختارى را خليفه خويش قرار داده كه می‌تواند در زمين به اصلاح يا فساد بپردازد و با اراده و اختيار خويش، حاصل خود از اين توانايی‌ها را مشخص كند: «ما راه را به او نشان دادیم یا سپاس گزار خواهد بود یا ناسپاس.» [انسان: ٣]. به گمان قوى، همين حقيقت بود كه ملائكه را درباره عاقبت اين خلافت و امكان انحراف آن از راه راست به راه فساد و خونريزى، نگران كرد؛ زيرا از آنجا كه درستى مسير بشرى به اراده چنين انسانى كه خليفه خداست وابسته است و با قانون تخلف‌ناپذيرى تضمين نشده- چنانكه وضع در تمامى عرصه‌هاى طبيعت چنين است- امكان تبهكارى و بدكارى در فعاليتهاى مختلف بشرى، دور از انتظار نيست... از اين‌رو خود را به‌عنوان جايگزين خليفه جديد عرضه كردند، غافل از آن‌كه آزادى موجودى كه خداوند او را به‌عنوان جانشين خود بر روى زمين برگزيده، به اين معنا نيست كه خداوند او را به حال خود واگذاشته است، بلكه به معناى تغيير شكل هدايت اين موجود است. خداوند به جاى اينكه اين موجود را از طريق يک قانون طبيعى تخلف‌ناپذيرى هدايت كند- چنانكه حركت‌هاى سيارات و حركت هر ذره‌اى در عالم چنين هدايت می‌شود- تربيت و هدايت و تعليم اين خليفه را برعهده گرفته تا سرنوشت خود را، خود بسازد و وجودش را در پرتو هدايت و كتابى روشن، تعالى بخشد. 🔸 اسلام، راهبر زندگی، ص ۱۵۴. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir