🔻جلسه سی و دوم درس خارج فقه آیت الله اراکی با موضوع "نظام سیاسی اسلام": 💠بررسی معنای خلیفه در روایت "اللهم ارحم خلفائی" 🔹اطلاق کلمۀ جانشین حتی نیاز به مقدمات حکمت هم ندارد به دلیل اینکه خود معنای مادۀ جانشینی اقتضای عموم دارد؛ وقتی کسی می‌گوید که فلانی جانشین من است یعنی هر کاری را که من انجام می‌دهم او هم انجام می‌دهد. 🔸اگر کسی در این مطلب تشکیک کند باید بداند که مادۀ خلافت خودبه‌خود به معنای جانشینی است و خودبه‌خود تعمیم دارد و لااقل اطلاق دارد و شامل همۀ اختیارات رسول اکرم (ص) می‌شود مگر چیزی که با دلیل خارج می‌شود مانند نبوّت. 🔹چرا خلافت را جانشینی در مقام تبلیغ و نشر احکام نمی‌دانیم؟ به دلیل اینکه این قضیه باید به ‌شرط محمول باشد. اگر خلافت را در اینجا به معنای تبلیغ احکام بدانیم نص روایت این می‌شود که «وَ یَرْوُونَ أَحَادِیثِی وَ سُنَّتِی فَیُعَلِّمُونَهَا» به دلیل اینکه خلافت به معنای بیان احکام شد و محمول هم که همین است؛ 🔸آن‌وقت موضوع و محمول هر دو یک معنا را می‌دهد و این قضیه به شرط محمول می‌شود و قضیه غیر مفید می‌شود؛ زیرا این معنا را می‌دهد که "آن‌کسانی که روایات من را نشر می‌کنند" "روایت من را نشر می‌کنند"، "آن‌هایی که احکام من را بیان می‌کنند" "احکام من را بیان می‌کنند" و حرف درستی نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir