✡ اثبات ذبیح بودن اسماعیل با استفاده از تورات (4) 🌐 ادعای یهود در ذبیح دانستن اسحاق باطل است! 🎯 مطابق باب 22 از سِفر پیدایش کنونی، مدعی هستند که اسحاق است. اما این سخن موجب تناقض‌های عدیده‌ای شده است. این خود موضوع یک مقاله‌ی مفصل است و ما در اینجا به اهمّ آن اشاره می‌کنیم: 1⃣ در سفر پیدایش باب 22 مذکور است که خداوند به ابراهیم فرمود: «پسر یگانه‌ی خودت "یعنی اسحاق را" به کوه موریاه ببر و ذبح کن». از آنجا که تورات کنونی به ارشد بودن تأکید دارد پس «یگانه بودن» آن فرزند با بودن او ناسازگار است. از آنجا که «یگانه بودن» آن فرزند دو نوبت دیگر نیز در همین باب مؤکد شده است لذا نتیجه می‌شود که کلمه‌ی «یعنی اسحاق را» توسط کاهنان افزوده گشته است. 2⃣ با کمی تأمل دیده می‌شود که فصول تورات کنونی جابه‌جا شده است و ماجرای ذبح که قبل از تولد اسحاق بوده به بعد از تولد او منتقل شده است تا بتوانند اسحاق را ذبیح کنند! این مسئله مشکلاتی را در تورات کنونی پدید آورده است. مثلاً می‌گویند کوچ کردن هاجر و اسماعیل بعد از تولد اسحاق و قبل از ذبح بوده است. در این وقت حضرت اسماعیل حداقل چهارده سال داشته است. اما در توصیفاتی که در باب 21 سفر پیدایش از تشنگی هاجر و رو به موت بودن اسماعیل آمده معلوم می‌شود که اسماعیل در این وقت کودکی خردسال بوده که مادرش او را به آغوش حمل می‌کرده است (پیدایش 21/ 16 تا 18). ترتیب فصول و وقایع باید اینچنین باشد: 👈 نازایی سارا ⬅️ دعای ابراهیم ⬅️ ازدواج با هاجر ⬅️ تولد اسماعیل ⬅️ هجرت اسماعیل و هاجر ⬅️ فرمان به ذبح ⬅️ بشارت به فرزندی از سارا در پاداش سربلندی ابراهیم به ذبح اسماعیل ⬅️ تولد اسحاق. ⛔️ اما در تورات کنونی تولد اسحاق بلافاصله به بعد از تولد اسماعیل انتقال یافته است در حالی‌که فاصله‌ی آن دو واقعه چهارده سال بوده است! 3⃣ در ، فرزند نخست و محصول نخست زمین و احشام، باید برای خداوند تخصیص یابد. لذا ذبح او به دستور خداوند امری معقول و پذیرفتنی است. و فرزند نخست ابراهیم اسماعیل بوده و تورات کنونی نیز بر این شهادت می‌دهد. 4⃣ در فرزند نخست اهمیت فوق‌العاده دارد. تورات کنونی اذعان دارد وقتی که اسحاق به دنیا آمد اسماعیل چهارده ساله بود. لکن در کمال تعجب، اصطلاح برای اسماعیل به کار نرفته!! یهودیان ممکن است استدلال کنند که هاجر زن مکروهه‌ی ابراهیم بود لذا پسر او نخست‌زاده خوانده نشده است. اما این سخن بر خلاف تورات است. زیرا در سفر تثنیه 21/ 15 تا 17 آمده است که اگر مردی دو زن محبوبه و مکروهه داشته و نخست‌زاده‌ی او از زن مکروهه به دنیا بیاید آن مرد نمی‌تواند حق نخست‌زادگی را از آن فرزند خلع کند. 5⃣ در تورات کنونی، دو نوبت به نازایی سارا تصریح شده (پیدایش 11/ 30 ـ 16/ 1) و در موارد دیگر آمده که نازایی به امر خدا است (خروج 23/ 26 ـ تثنیه 7/ 14) و لذا سارا هم به ابراهیم می‌گوید: «اینک خداوند مرا از زائیدن بازداشت. پس به کنیز من درآی شاید از او بنا شوم.» (پیدایش 16/2). نتیجه می‌شود که خداوند سارا را نازا کرده است تا نخست‌زاده ابراهیم از هاجر به دنیا بیاید. بعد از سربلندی ابراهیم در ماجرای ذبح، خداوند برای پاداش ابراهیم همسرش سارا را نیز بارور کرده است. ✍ امیر اهوارکی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه ادله و مستندات: 👉 yon.ir/4fc0 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter