💠💠 تداوم پروژه مسخ چهره وحیانی پیامبران اولوالعزم ✡ نگاهی به اثر مهم ریدلی اسکات «هجرت: خدایان و پادشاهان» 1⃣ «هجرت: خدایان و پادشاهان» ساخته کارگردان انگلیسی یعنی: است. این فیلم تحریف آشکار تاریخ است. یک تیم ضعیف به عنوان نویسنده‌ی فیلمنامه و ساختار استودیویی این فیلم آن را به اثری بی‌اهمیت مبدل نموده است. این فیلم در کنار نوح آخرین ساخته می‌تواند نمایان‌گر تمرکز هالیوود بر یک مسئله‌ی تاریخی باشد و آن محو نمود جملگی برداشت‌های مقدس و متافیزیکی از تاریخ ادیان و منتفی نمودن رسالت پیامبران اولوالعزم است. 2⃣ نوح (ع) در فیلم آرونوفسکی در رسالت خود شک می‌کند و بر سر دوراهی خواست نفسانی خویش و خانواده‌اش با رسالت خود باز می‌ماند. تصویر آرونوفسکی از نوح (ع) آن‌چنان متاثر از روانشناسی مریضی است که هیچ خواستگاه وحیانی در آن دیده نمی‌شود. 3⃣ خدا در فیلم هجرت در هیبت پسربچه‌ای شرور و خودکامه که در کوه سینا با موسی ملاقات می‌کند ظاهر می‌شود این خدا که در ادامه‌ی تفسیر انسان‌گرایانه پیش از این در تعلقات یونانی زده‌ی اسکات در فیلمی چون نمایان می‌گردد، نمایان‌گر تلقی و درک مشرکانه و رازآمیز از خدا در چهره‌ای انسان‌گونه است. 4⃣ در فیلم هجرت، موسی با خدا هم ردیف است آنان با یکدیگر نزاع می کنند و موسی بر او خشم می‌کند و او موسی را از خود می‌راند حتی در قسمتی به موسی می‌گوید: «کسی که فکر می‌کردم نبودی»! در هیچ قسمتی از فیلم شخصیت موسی به عنوان پیام‌آور یکتاپرستی مطرح نمی‌گردد و رسالت موسی به عنوان مأموریتی تحمیلی تلقی می‌گردد و این ویژگی به طرز پر رنگی در فیلم نوح آرونوفسکی نیز دیده می‌شود. وحدانیت و وحیانیت در روایت سینمای از تاریخ ادیان و سرگذشت پیامبران به طور کلی حذف گردیده است. 5⃣ مسلّم است که «هجرت: خدایان و پادشاهان» در پی ایراد پیام سیاسی با استعانت از نوعی قهرمان‌سازی عوام‌گرایانه از پیامبری اولوالعزم می‌باشد تا آن را نماد دموکراسی‌طلب بداند. هم‌چنان که شخصیت‌هایی چون اسکندر در فیلم الیور استون و یا اسپارتاکوس در فیلم استنلی کوبریک دارای این چهره بودند و این خود یکی از گرایشات عوام‌فریبانه‌ی هالیوود است. 📖 متن کامل مقاله به همراه عکس: 👉 http://yon.ir/exodus ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter