🔆 پاسخ به شبهه ای در زمینه تعارض آموزه قرآنی همزمانی سختی ها و آسانی ها(ان مع العسر یسرا) با مصایب و سختی های بیماری کرونا ❓❓تقریر شبهه: ☑️ عقل می گوید همراهی و همزمانی دو چیزی که ضد یکدیگر هستند، محال است. ☑️ عسر(سختی های زندگی) و یسر(آسانی ها و گشایش ها) ضد یکدیگر هستند. ☑️ قرآن می گوید: " ان مع العسر یسرا"(انشراح، 6) «همراه با دشواری ها و سختی ها، آسانی و گشایش است.» طبق این آیه، باید در این ایام، مردم جهان، همزمان با این که درگیر سختی های بیماری کرونا هستند، در گشایش و آسایش باشند. اما وضعیت بدین گونه نیست و کرونا برای مردم ارمغانی جز سختی های بیماری و فقر و رکود اقتصادی نداشته است. 🔆 پاسخ شبهه: ✅ بر اساس آیات قرآن، هر شی، یک بعد دنیوی دارد و یک بعد ملکوتی (اخروی): "او لم ینظروا فی ملکوت السموات و الارض و ما خلق الله من شیء" (اعراف، 185) آیا به ملکوت آسمان ها و زمین و مخلوقات خداوند نظر نکردند؟» 🔹همچنین طبق آیه " یعلمون ظاهرا من الحیاه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون"(روم، 7) حیات دنیوی و اعمال دنیوی ظاهری دارد و باطنی؛ باطن دنیا و اعمال دنیوی، جزای آخرت است. ✅ بر اساس مطالب بالا، بعد دنیوی اعمال انسان با بعد ملکوتی(اخروی) اعمال معیت و همراهي دارند؛ زیرا رابطه میان آنها رابطه ظاهر شی و باطنش است که با هم معیت دارند و جدا از یکدیگر نیستند. از این رو، قرآن می فرماید جهنم( که همان بعد باطنی و ملکوتی گناهان کافران است) كافران را احاطه کرده است: " ان جهنم لمحیطة بالکافرین"(توبه، 49) اما دیدن این معیت ظاهر و باطن اعمال، نیاز به علم الیقین دارد: " کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم" (تکاثر، 5-6) 🔐 معیت و همراه بودن ظاهر و باطن اعمال، شبیه معیت و همراه بودن بدن مادی(جنبه دنیوی انسان) با روح (جنبه ملکوتی انسان) است که از یکدیگر منفصل نیستند بلکه با یکدیگر معیت و همراهی دارند. ✅ اعمال نیک مومنان از قبیل تحمل سختی ها و مصیبت های بیماری کرونا و جهاد با مال و جان برای یاری رسانی و امداد به مبتلایان به این بیماری و مردم آسیب دیده از پیامدهای کرونا، سختی های دارد. این سختی ها(عسر) جنبه ظاهری و دنیوی این اعمال صالح است، اما جنبه باطنی آنها بهشت(یسر) است. " ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه"(توبه، 111) شاهد بر مدعای مزبور آیات ذیل است: ❇️"لَّقَد تَّابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ" ٌ(توبه، 117) ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺷﺖ. *⃣ طبق آموزه های قرآنی، پاداش این عسر و سختی ها(جهاد با اموال و جان ها) در دنیا رسیدن به گشایش و راحتی اخروی است؛ چون باطن ملکوتی این اعمال، کسب رضوان الهی و نعمت های بهشتی است که گشایش و آسایش (یسر) ابدی است. ❇️"فاما من اعطی و اتقی و صدق بالحسنی فسنیسره للیسری"(لیل، 5-7) « پس کسی که (جان و مالش) را می دهد و به پاداش نیک الهی باور دارد، رسیدن به گشایش و راحتی(یسر) را برای وی آسان می کنیم. ✅این بهشت نقد است و نسیه نیست؛ بلکه معیت با اعمال نیک دارد؛ زیرا باطن اعمال نیک است و چشم باطنی می خواهد تا آن را ببیند. از این رو، حضرت زینب در پاسخ به ابن زیاد ملعون که برای طعنه زدن سوال کرد: ⚫️" کیف رایت صنع الله باخیک و اهل بیتک" «دیدی که خداوند چه بلایی سر برادر و خاندانش آورد؟ 🔸حضرت زینب پاسخ داد: " ما رایت الا جمیلا" «جز زیبایی چیزی ندیدم.(بحار الانوار، ج45، ص116) ⬅️ نتیجه: آیه" ان مع العسر یسرا" بیانگر همراهی و معیت دو ضد در یک مکان نیست، تا بر خلاف حکم عقل باشد؛ چون مکان سختی ها(عسر) برای مومنان عالم دنیا است که با بلاها و سختی هایی مانند بیماری کرونا و پیامدهای مختلف آن همراه است و محل گشایش و راحتی (یسر) عالم ملکوت (بهشت) است؛ اگر چه اعمال نیک دنیوی و نعمت ها و آسایش آخرت با یکدیگر معیت و همراهی دارند؛ چون نعمتهای بهشتی باطن اعمال نیک است اعمالی که کادر پزشکی و طلاب و دانشجویان جهادی در عرصه مبارزه سخت و دشوار با بیماری کرونا و سیل و زلزله و ‌تحریم استکبار جهانی به آنها می پردازند. 📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی معرفتی کرونا به نقل از: @meshkatnoor🔴 ✅ کانال مرکز کلام اسلامی کرمانشاه @kalamkermanshah