✅✅ ــــــــ المراقبات ـــــــ ✅✅
››› پاره ای_از_کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
🔸موضوع:
#شب_قدر🔸
مراد از دیدن شب قدر و لذت آن
چنانچه قبلا اشاره کردیم، دیدن شب قدر بمعنی کشف وقایعی است که در این شب اتفاق می افتد. یعنی فرود آمدن مطالب مهم بر زمین، همانگونه که برای امام عصر علیه السّلام در این شب آشکار می گردد.
توضیح مطلب این که: خداوند متعال بین عالم ارواح و عالم اجسام عالمی بنام عالم مثال و برزخ دارد. عالمی که بین این دو عالم است. نه مانند عالم اجسام تنگ و تاریک و نه مانند عالم ارواح وسیع و روشن است. زیرا عالم ارواح عاری از کدورت ماده و تنگی شکل و اندازه بوده و عالم اجسام در بنده ماده و شکل است و عالم مثال عاری از ماده ولی در بند صورت و اندازه است که خود مشتمل بر عالمهای زیادی است. و هر موجودی در عالم اجسام، شکلهای مختلفی غیر از شکلی که در عالم اجسام دارد در عالمهای مثال دارا می باشد. و هر موجودی در این عالم بعد از پیدایش در دو عالم اول، بگونه ای که مناسب با آن دو عالم است، بوجود می آید. بلکه منشأ هر موجودی در عالم مثال از گنجینه های خداوند است که در این آیه به آن اشاره شده است: «چیزی نیست مگر این که گنجینه های او نزد ماست.»«» و هر جسم یا حسیّی در این عالم از عالم مثال و توسط فرشتگان خداوند بهره می گیرد.
روایات دال بر این است که مقدار ارزاق موجودات این عالم و اجلهای آنان، در شب قدر بر زمین نازل می شود. و این مطلب برای خلیفه خداوند در این شب آشکار می گردد و هویدا شدن نزول این مطلب مهم، توسط فرشتگان برای او، دیدن شب قدر نامیده می شود. و لذت این آشکار شدن و دیدن نزول این مطلب مهم و فرود آمدن فرشتگان را فقط اهل آن درک می کنند و شاید ملکوت آسمان ها و زمین که إبراهیم خلیل آن را دید از همین قبیل باشد.
هر انسانی نصیب کاملی از این عالمها دارد که مخصوص به خود اوست، ولی بیشتر مردم از عالمهای مثالی خود غافل بوده و از غفلت خود نیز غافل هستند، و همینطور نسبت به عالمهای روحانی خود، مگر کسانی که خداوند با اعطای معرفت نفس به آنان بر آنان منت گذاشته است. معرفت عالم مثال از راه معرفت نفس می باشد. زیرا روح حقیقت نفس است. بنابراین کسی که حجاب ماده از روی روح و نفسش برداشته شود و نفس خود را در عالم مثال مجرد از آن ببیند، می تواند براحتی، به حقیقت روح خود که مجرد از شکل است، نیز منتقل شود. و این شناخت همان است که در این فرمایش پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم آمده است: «کسی که خود را شناخت، پروردگار خود را شناخته است.» و وجه ارتباط شناخت نفس با معرفت پروردگار را نمی داند مگر کسی که به این شناخت رسیده باشد. برای برطرف کردن انکار و استبعاد درک شب قدر برای عاملین عابد، و ایجاد شوق برای رسیدن به آن همین مقدار بیان کافی است.
⭕️جهت مشاهده سایر پیام ها با موضوع مراقبات هشتک
#المراقبات را لمس کنید
#ماه_مبارک_رمضان
@RajabTaRamazan
🌼
🍀🌼
🌼🍀🌼