🔰مروری بر نکات مهم جلسه 18
#جان_جهان با حضور حجت الاسلام
#محمد_شهبازیان
📝 موضوع: حکمرانی فقیهانه در دوران غیبت (جلسه چهارم)
💠
کلیت جلسه : استدلالهای قرآنی در اثبات حکمرانی فقیه در دوران غیبت معصوم
♻️خلاصهای از جلسات قبل
❓اصلا حاکمیت برای دین وجود دارد یا خیر؟
دین مسیر حاکمیتی دارد، حجت معصوم مسائل دنیایی را تنظیم میکند، ضمن اینکه شریعت و دین صرفا اخروی نیستند بلکه دنیا و آخرت با یکدیگرند.
در تعریف دقیق از امامت در کلام بهعنوان «زعیم و زعامة» برای دین و دنیا تعریف میشود.
اسلام در جنبه دنیوی نیز علو دارد. «الإسلامُ یَعْلوا و لایُعْلی عَلَیه» و این حاکمیت در تمام عرصههاست.
به صورت کلی فارغ از اینکه حاکم فقیه باشد یا غیر فقیه آیا میتواند در دوران غیبت داعیه حاکمیت و عملکرد سیاسی اجتماعی داشته باشد یا خیر؟
شیعیان چون حکومت ندارند دنیا به راحتی سرکوبشان میکنند. پس تشکیل حکومت بدیهی است تا بتوان به دستورات اسلام عمل کرد.
_-_-_-_-_-_-_-_
🔆استدلال قرآن برای لزوم تشکیل حکومت (سنن الهی مبنی بر تشکیل حومت به دست مؤمنان)
قرآن در غالب بیان سنن دستور به تشکیل حکومت داده است. به اضافه آیاتی که قواعد را آموزش میدهد.
🟢در روایات تأکید میکند اصل بر این است آیات قرآن برای همه افراد و همه زمانهاست. مگراینکه به قرائنی بفهمیم منحصر به شخص خاصی است.
🔸در تمام آیات ضمیر «هم» به همه افراد اشاره دارد اعم از زنان و مردان.
🔅ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ . اگر دیندار باشید من خدا دنیایتان را آباد میکنم.
🔹این آیه یعنی دستورات دین و اسلام نیازمند مقدماتی است. مسلمانان باید تشکیلات و قدرتی داشته باشند تا بتوانند ایمان و تقوا را در جامعه ایجاد کنند. اگر این کار را بکنند برکات بر آنها فرستاده میشود.
گام اول، داشتن تشکیلات است.
🔅لقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ.
🔹یک پایه احتجاج خداوند ارسال رسل و پیامبران است. آنها را با برهان و دلایل آشکاری اعم از معجزه و استدلالهایشان فرستاد. کتاب را هم فرستاد. و میزان (قوانین مدون ومعیار) و شریعت را نیز فرستاد
🔸تا مردم ابتدا به اصلاح خودشان، سپس به اصلاح جامعه بپردازند. تا همه مردم به سمت جریان الهی حرکت کنند.
برای این حرکت همیشه دشمنان الهی وجود دارند بنابراین برای مقابله با آنها خداوند راه دست به سلاح بردن را (حاکمیت با اقتدار) باز گذاشته است.
🟢اقامه در این آیه(لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ) به معنای استیفای کامل حق است. درقرآن نمیگوید اقروا الصلوة، میفرماید «اقم الصلاة» یعنی هم خودت به سمت نماز خواندن حرکت کن هم دیگران را به ستم
#نماز دعوت کن.
لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ به یک قسمت تئوری، تفکر، بینش نیاز دارد که خدا با ارسال رسل و عقل و کتاب و میزان و شریعت برای بشر فرستاده است.
و از طرفی دیگر پیشنهاد استیلا و قدرت داده است.
پس باید حکومتی باشد که با آن بتوان مردم را به سمت قسط برد.
👈سنن الهی این است که ما باید یاریگری خدا باشیم تا بتوانیم جامعه سالمی داشته باشیم.
🔅يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ.
قوام بر وزن فعال به معنی تشدید در قیام است. خود قیام و اقامه معنای استیفای کامل دارد و در باب فعال معنای تشدید در کار گرفته یعنی
با تمام وجود و قدرت و جان و دل، مؤمنان باید در مسیر ایجاد قسط در جامعه حرکت کنند.
🔅وفَضَّلَ اللَّهُ المُجاهِدينَ عَلَى القاعِدينَ.
🔅كنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ.
امر به معروف و نهی از منکر با استیلا نداشتن امکانپذیر نیست.
🔅وما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هٰذِهِ القَريَةِ
چرا در راه خدا جهاد نمیکنید. حرکت نمیکنید برای اینکه حقتان را بگیرید.
🔅وأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ.
چرا قدرت نظامی و مقدمات کار را فراهم نمیکنید تا در دل دشمن خوف از یورش را ایجاد کنید. تا فکر حمله به شما، به دشمنان دست ندهد.
ادامه دارد...