❇️شرح و تفسیر زیارت عاشورا قسمت چهاردهم 🔰«وَلَعَنَ اللَّهُ امَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَازالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها ؛ و خدا لعنت كند مردمی را كه كنار زدند شما را از منزلت و مقام مخصوصتان و دور كردند شما را از آن مرتبه هايى كه خداوند آن را به شما داده بود» 🔹مقام و منزلت اهلبیت علیهم السلام به دو دسته تقسیم می شود ▫️مقام و منزلت باطنی (تکوینی) ▫️مقام و منزلت ظاهری (تشریعی) 🔹مقام و منزلت باطنی اهلبیت علیهم السلام بسیار است که در آیات شریفه ی قرآن و روایتهای بسیاری بدان اشاره شده است .تعدادی از این مقامات عبارتند از : 1️⃣دارای مقام عصمت هستند و پاک و طاهرند و هیچ گونه خطا و گناهی از ایشان سر نمی زند(انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا) 2️⃣مقام خلیفه اللهی دارند و جانشینان خدا بر روی زمینند (و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه) 3️⃣ دارای ولایت تکوینی هستند و آن چنان کمال و قرب معنوی دارند که به اذن الهی می توانند در جهان و انسان تصرف کنند همانگونه که حضرت عیسی علیه السلام به اذن خدا از خاک و گل پرنده می ساخت و پرواز می داد و کور مادرزاد و پیس را شفا می داد و به اذن خدا مرده را زنده می کرد (سوره ی آل عمران آیه ی 49)،اهلبیت علیهم السلام نیز دارای چنین قدرتی هستند (انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون) 4️⃣اطاعت ایشان در طول اطاعت خدا و پیامبر اکرم (ص)است به گونه ای که هر کس ایشان را اطاعت کند خدای متعال را اطاعت نموده است .(یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم ) 5️⃣دارای علم الهی و لدنی هستند (ومن عنده علم الکتاب ) 6️⃣ولایت و امامت ایشان موجب اکمال دین و اتمام نعمت است (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا ) ایشان امان اهل زمینند ،حبل الله هستند ،هدایت مردم به دست ایشان است و مقامات و مرتبه های بسیار دیگری که در آیات و روایتهای زیادی بدان اشاره شده است (جهت مطالعه ی سایر مقامات معنوی رجوع نمایید به زیارت جامعه ی کبیره) 🔹و اما تعدادی از مقامات ظاهری عبارتند از : 1️⃣ریاست و رهبری جامعه و ولایت بر مردم به دست ایشان است (من کنت مولاه فهذا علی مولاه) 2️⃣وصی و جانشین پیامبرند و مردم بعد از پیامبر باید به ایشان مراجعه نمایند (یا علی انت خلیفتی و وصیی و وارثی ) 3️⃣مودت و دوستی ایشان مزد و اجر زحمات و رسالت پیامبر اکرم (ص)محسوب می شود (قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی) 🔹یکی از تفاوتهای مقامات باطنی و مقامات ظاهری این است که مقامات باطنی به پذیرش یا عدم پذیرش مردم مربوط نیست و کسی نمی تواند این مقامات را از ایشان غصب نماید امامقامات ظاهری بستگی به پذیرش مردم دارد و درصورتی تحقق پیدا می کند که مردم آنرا بپذیرند اما اگر عده ای از مردم آن مقامات را از ایشان غصب نمودند، در جامعه تحقق پیدا نمی کند هر چند در واقع فقط ایشان هستند که می توانند آن مقام را داشته باشند و افرادی که از روی ظلم آن مقام را بستانند و خود را رئیس مردم گردانند در عذاب دوزخ جاودانند (اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون ) 🔹 بنابراین در این فراز زیارت عاشورا که لعن می کند افرادی را که مقامات اهلبیت علیهم السلام را از ایشان ستاندند منظور مقامات و و مراتب ظاهری است نه معنوی چرا که مقامات معنوی ایشان هرگز از ایشان جدا نمی شود و تفکیک ناپذیر است . آری منظور همان افرادی هستند که در سقیفه جمع شدند و شخص دیگری را به عنوان رئیس مسلمین قرار دادند و امیر المومنین علیه السلام را خانه نشین نمودند و مقام خلافت و وصایت و رهبری جامعه را از ایشان ستاندند همان افرادی که با ظلم به حضرت زهرا سلام الله علیها مزد رسالت پیامبر اکرم (ص)را پرداخت نمودند که یکی از نتایج این ظلم و ستم ، واقعه ی عظیم کربلا بود که بزرگی مصیبت آن تمام آسمانها و زمین را فراگرفت .