🔻شمایل کاریکاتوری یک زن قهرمان
‼️بررسی بحران هویتی زن در فهم شناختی رسانۀ معاصر
▫️هر چقدر دنبال یک کارگردان مشهور و تأثیرگذار زن بگردید و یا یک فیلمنامهنویس حاذق نامدار که اثری شاخص را ارائه کرده باشد، چیزی نمییابیم. این مردسالاری، نه در سینمای ایران، بلکه بیشتر در هالیوود و استانداردترین سینمای جهان در حال رخدادن است.
▫️ما بیشتر شاهد زن در جایگاه ضدقهرمان هستیم، ضدقهرمان نه به معنی شخصیت مقابل قهرمان، بلکه به مفهوم ضدیت با روح و پتانسیل قهرمانی خودش؛ پتانسیلی که میتوانست منجی زنانۀ او باشد و قدرت زنانگی را در خود متبلور کند.
▫️زن مطلوب در سینمای تجاری جهان امروز، یک زن «خدمتکار» گمشده در «سرزمین آوارهها» است که اگر مانند «میر» در سویهای موفق باشد، باز هم همچون «مینا» باید تسلیم «رگ خواب»ی باشد که در دستان نظامهای مردسالارانه و ضد زن است.
▫️از آنجا که زن دارای صفات و ویژگیهای جنسی، فیزیکی و روحانی جذابتری نسبت به مردان است، شیطان برای انحراف او و انحراف مرد توسط او، توان بیشتری را گذاشته و محوریت اکثر بلواها، آشوبها و تنازعات تاریخی را زنان به عهده گرفتهاند که یا نقش اصلی را داشته یا مردها پرگار گردون حول نقطۀ آن شدهاند.
📝 مسعود کارگر، روزنامهنگار، تحلیلگر و منتقد سینما
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com