┄═﷽═┄
✅
ذکر برخی از آراء و نظرات علامه طهرانی (رض)
🔘
عرفان عملی و اخلاق شهودی نزد اهلش مرز داشته و لازم التّدریس است.
۞. پس از انقلاب، یكى دو سال كه میگذشت و حقیر «رساله لُبُّ اللُباب در سیر و سلوك اولى الالباب» را انتشار دادم، براى بعضى مورد توجّه و نیاز قرار گرفت. روزى از حوزه علمیه قم بعضى به عنوان نمایندگى از جانب برخى از مدبّران و مدیران تحوّلات فكرى و احیاء حكمت و عرفان نزد حقیر در مشهد مقدّس آمدند و پیام آورده بودند كه: شما دو كتاب دیگر هم بنویسید: یكى مختصرتر از «لُبُّ اللباب» و یكى مشروحتر و عمیقتر، تا براى جمیع طلّاب در تمام سطوح ابتدائى و متوسّطه و نهائى مورد استفاده قرار گیرد و تدریس شود.
۞. من گفتم: از نوشتن آنها منعى نیست، و لیكن خواندن این كتابها تا اندازهاى مفید است، نه به تمام معنى. آنچه جان حوزهها را زنده میكند، و روح نبوّت و ولایت و اسلام و قرآن را زنده و جاویدان مىنماید.
۞. تدریس حكمت عملى و حوزههاى تربیت طّلاب به عرفان شهودى و وجدانى است كه بنیاد اوّلینِ نفوس را تغییر میدهد، و آنان را به طهارت واقعیه و حقیقیه مىكشاند. و امّت اسلام در این وَهله خاصّ برخورد مىكنند با افرادى كه همچون دست پروردگان صمیمى رسول أكرم و حواریین أمیر المؤمنین علیهما السّلام مىباشند. و اینان قادرند با آن طهارت ذاتیه و نفس زكیه خود تأثیرى بسیار عمیق در نفوس جمیع مردم این كشور و نفوس مردم دنیا بگذارند و آن روح واقعیت رسول الله را به جهانیان ارائه دهند. و در حقیقت خودشان و غیرشان را به اسلام واقعى سوق دهند.
۞. پس از مدّتى جواب آوردند كه: اخلاق و عرفان عملى، مرزى ندارد كه دستهبندى و تدریس شود. فلهذا فعلًا صلاح حوزه در این است كه تدریس حكمت و فلسفه بشود، و در خصوص این فنّ شاگردانى خبره و مُمَحّض تربیت شوند.
۞. و معلوم است كه این جواب، تمام نیست. زیرا همانطور كه فقه و اصول و حكمت و ادبیات عرب براى اهل خبرهاش مرز دارد، عرفان عملى و اخلاق شهودى هم براى اهل خبرهاش مرز دارد؛ و براى غیر اهل خبره هیچكدام از اینها داراى مرز نیستند.
۞. فلهذا باید دنبال اهل خبرهاش رفت و پیدا كرد، و بدین بهانه حوزهها را از چنین علوم خطیرهاى كه حكم اساس و بنیان را دارند تهى و خالى نگذاشت.
۞. بارى، با ذكر این مطالب كه بسیار بهطور فشرده و خلاصه بازگو شد، علّت اختفاء مطالب علّامهها و گلپایگانىها مشهود مىشود.
🔘
معارف الهیه مانند جواهر نفیسه، مصون و محفوظ از نظر اجانب است.
۞. مطلبى دیگر كه شایان ذكر است آنكه: این مطالب، مطالب ارزشمندى است كه آسان بدست نمىآید، و براى تهیه آن باید رنجها كشید، و مصیبتها دید، و مسافرتها نمود، و تحمّلها كرد. زیرا به منزله جواهر قیمتى است كه آن را در درون خزینهها و صندوقهاى محكم و مستحكم نگهدارى مىكنند تا از تلف و ضیاع مصون بماند.
🔘
تمتّع بردن از اولیاء الهی متوقّف است بر مناسخت و اتّحاد با آنها در جمیع امور
۞. حالا مىفهمیم كه چقدر انسان باید راه برود تا جزءِ اهل بیت خانه او گردد، و حكم فرزند یا خادم او به حساب آید. زیرا در غیر این صورت، یعنى در غیر صورت اتّحاد و وحدت در سلوك و راه و زىّ و لباس و غذا و طعام و بالاخره جمیع امورى كه از آن اهل بیت و از اختصاصاتشان به شمار مىآید، امكان پذیر نیست كه از روح آن اهل بیت متمتّع گردد.
📚
منبع: کتاب #روح_مجرد| علامه طهرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
@komeilyir|
www.komeily.com
◦◉✿
#موسسه_انوار_توحید ✿◉◦