┄═﷽═┄ ✅ اعتقاد و تصریح محیی‌الدّین ابن عربی به ظهور و خلافت حضرت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف (قسمت ۲) 🔘 نصّ عبارت محیى الدّین عربى بر امام زمان طبق عقیده شیعه امامیه‌ ۞. «حقّاً و حقیقةً مرا به شگفت در مى‌آورد در این مقام گفتارى كه شیخ عارف كامل محیى الدّین بن عربى در كتاب «فتوحات مكّیه» اش آورده است. وى در باب سیصد و شصت و ششم از این كتاب می‌گوید: ۞. خداوند خلیفه‌اى دارد كه خروج می‌كند. وى از عترت رسول الله از پسران فاطمه مى‌باشد كه نامش با نام رسول الله مطابقت دارد. جدّ او حسین بن علىّ بن أبى طالب است. مردم با او در میان ركن و مقام بیعت مى‌نمایند. در خِلقتش با رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم شباهت دارد، و در خُلقش از او پائین‌تر است. ۞. سعادتمندترین مردم كه از وجودش بهرمند مى‌شوند اهل كوفه مى‌باشند. او پنج سال یا هفت سال یا نه سال زندگى می‌كند. ۞. او جزیه و خراج را از كفّار ذمّى برمی‌دارد؛ و مردم را با شمشیر به خدا فرا مى‌خواند؛ و تمام مذهب‌ها را از روى زمین بر مى‌اندازد؛ بنابراین غیر از دین خالص چیز دیگرى باقى نمى‌ماند) دشمنان او مردمى هستند كه از علمائى كه فقط آنان را مجتهد می‌دانسته‌اند تقلید مى‌كنند، چون مى‌بینند كه او برخلاف رأى و فتواى ائمّه آنها حكم و فتوى می‌دهد؛ بنابراین از روى كراهت فرمان او را مى‌پذیرند از ترس شمشیر او. ۞. عامّه مسلمانان بیش‌تر از خواصّ آنها به او خشنود و مسرور می‌گردند. از میان اهل حقائق، عارفین به خدا از روى مشاهده باطنى و كشف قلبى كه به‌واسطه شناسائى خداوندى صورت می‌گیرد با او بیعت مى‌نمایند. ۞. او مُعینان و یاورانى دارد كه رجال الهى هستند. ایشان دعوت او را بر پا می‌دارند و او را نصرت و یارى مى‌نمایند. و اگر هر آینه شمشیر بر كفَش نبود، فقهاء فتوى به كشتنش می‌دادند؛ و لیكن خداوند ظهور او را با كرم و با بخشش و ایضاً با شمشیر و قهر توأم فرموده است؛ فلهذا هم از روى طمع به كرم او، و هم از روى خوف از شمشیر او حُكمش را بدون آنكه بدان ایمان داشته باشند قبول مى‌كنند، و امّا در دل خلافش را نیت دارند. و چون او بر خلاف مذاهب ائمّه شان حكم می‌دهد، درباره او معتقدند كه او در این حكم در گمراهى است. به جهت آنكه ایشان اعتقاد دارند كه: هم صاحبان اجتهاد و هم زمان اجتهاد سپرى شده است، و در عالَم، دیگر مجتهدى نمى‌تواند بوده باشد، و خداوند پس از ائمّه آنها كسى را كه داراى مرتبه اجتهاد باشد به وجود نمى‌آورد. ۞. و امّا كسى كه از روى عرفان الهى و شناخت خداوندى ادّعاى أحكام‌ شرعیه را بنماید، وى در نزد آنان مجنون و فاسد الخیال است. (در اینجا كلام محیى الدّین پایان مى‌پذیرد، و شیخ بهائى كه ناقل این مطالب از او بود می‌فرماید👇 ۞. تو در این مطالبِ محیى الدّین با چشم بصیرت تأمّل كن، و با دست بلند و دراز ـ نه كوتاه و قصیر 📚 منبع: کتاب | علامه طهرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام) @komeilyir|www.komeily.com ◦◉✿ ✿◉◦