┄═﷽═┄ ✅ کلام حاج سید هاشم حداد (رض) در نفی خواطر ۞. می‌فرمودند: اگر نفى خواطر براى سالك خوب صورت گیرد، بالاخره وى را به عالم نیستى می‌رساند كه هستى محض است، به‌طورى كه دیگر نه تنها خاطره‌اى بر او وارد نمى‌شود بلكه ممكن نیست وارد شود. و چنان در عالم توحید مستغرق می‌گردد كه مجال نزول به كثرات را پیدا نمى‌كند و خطره‌اى بر او نمى‌گذرد؛ تو گوئى میان او و میان خواطر سدّ سكندر كشیده‌اند كه به هیچ‌وجه قابل شكاف و رخنه و ثلمه نمى‌باشد. ۞. در این حال است كه خاطرات با اجازه وى و با اذن نفسانى وى وارد مى‌شوند. یعنى اگر اجازه دهد خاطره‌اى بر ذهنش عبور مى‌كند، و إلّا فَلا ۞. و بنابراین، حال سالك در این حال با حال پیشین او كاملًا در دو جهت متعاكس قرار می‌گیرند. در وهله اوّل خواطر بدون اذن و رخصت او هجوم مى‌نمودند و زوایاى قلب را تصرّف می‌كردند و به قول ما كودتائى در دل او حاصل مى‌شد كه باید سالك با رنج و تعب مدّت‌ها زحمت بكشد تا بتواند حضور قلب‌ پیدا كند و خواطر را بالمرّه دفع نماید؛ ۞. ولیكن در این وهله سالك پیوسته با خدا و در حرم خداست و خاطره‌اى حقّ ورود ندارد. ممكن است روزها و ماه‌ها بگذرد و خاطره‌اى بر ذهنش مرور ننماید مگر خاطرات نیك و بدون ضرر كه لازمه زندگى و معیشت است، مثل لزوم آب آشامیدن در موقع عطش و پاسخ سلام دادن در موقع سلام كردن و أمثال ذلك. ۞. اینجاست كه فرق میان سالك راستین و مدّعیان سلوك واضح مى‌شود؛ و مرد وارد در حرم از شخص مدّعى ورود جدا می‌گردد؛ و آنكه به حقیقت عبادت و عبودیت پیوسته است با آنكه از روى تصنّع و خودساختگى بدون ادراك لذّت عبادت، خود را عابد و زاهد مى‌شمرد و به قیام و قعود و ركوع و سجود اشتغال مى‌ورزد، متمایز مى‌شود. ۞. وَ قُلْ لِقَتیلِ الْحُبِّ وَفَّیتَ حَقَّهُ‌ *** وَ لِلْمُدَّعى هَیهاتَ ما الْکحَلُ الْکحِلُ‌؛ «و به كشته راه عشق بگو: از عهده وفاى حقّ عشق برآمدى! و به مدّعى راه عشق بگو: هیهات از اینكه بتوانى از عهده وفاى حقّ عشق برآئى! هیچ‌گاه شخص سرمه به چشم كشیده و تصنّعاً مژگان را سیاه كرده، مانند شخص سیاه مژگان نخواهد بود.» 📚 منبع: کتاب | علامه طهرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام) @komeilyir|www.komeily.com ◦◉✿ ✿◉◦