༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄ 🌸 🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده 💠سوال شماره ۳۷۰۰۱ ⁉️استاد عزیز و گرانقدر سلام و رحمه الله سوال اول: همانطور که جنابعالی در کتاب معاد فرموده اید، عین عمل در آخرت ظاهر میشود و چون قوه واهمه انسان در عالم آخرت به آسودگی بیشتری میرسد میتواند صورتهای متناسب با ملکات خود را ظاهر کند که همان بهشت یا جهنم اوست. (صفحه 113 کتاب معاد) اگر بهشت یا جهنم جایی است متناسب با صورت مانوس با قوه واهمه، پس بهشت هرکس مخصوص خود اوست و جهنم هرکس مخصوص خود اوست. در اینصورت چگونه گفته میشود که یه جایی داریم مثلا بنام سقر که از نفس او جهنم پدید آمده است. خب حالا ما یک جهنم داریم که آدم گناهکار را به آن میاندازند یا شخص جهنم خود را خودش میسازد؟ یا مثلا گفته میشود در بهشت جایی داریم مخصوص فلان گروه. یا مثلا گفته میشود که مثلا در بهشت نهرهایی جاری است و میوه هایی و .... . خب اگر قوه واهمه شخص صالح بهشت او را طبق صورت مانوس او میسازد، شاید صورت مانوس او این گونه که قرآن میگوید نباشد. اگر بهشت او قبلا آماده است و باغ و بستان خود را دارد که دیگر آن مسئله ای که شما در ص 113 کتاب فرمودید موضوعیت ندارد. سوال دوم: ملاصدرا در حرکت جوهری میگوید نفس برای ظهور نیازمند ماده است . سپس میفرماید با گذشت زمان هم ماده حرکت میکند و هم نفس آن شخص. تا جایی که نفس آن شخص دیگر در بودن خود نیازمند بدن مادی خود نیست. این زمان چه زمانی حادث میشود؟ اگر مثلا در 1 سالگی حادث میشود، پس این درست استکه بگوییم نفس انسان 6 ماهه با مرگ او هم نیست و نابود میشود؟ ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- اتفاقاً قرآن همان حضوری که در قیامت برای انسان پیش می‌آید را گزارش می‌دهد و حقیقتاً انسان با آن میدان، بر اساس قواعد جاری در عالَم و آدم حاضر می‌شود 2- حرکت جوهری، در ذات عالم ماده واقع می‌شود و انسان با توجه به نسبتی که با بدن خود دارد، در آن سیر قرار می‌گیرد و این امر، چیزی نیست که بخواهیم برای آن زمان تعیین کنیم. موفق باشید   🌐http://lobolmizan.ir/quest/37001 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan