༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄ 🌸 🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده 💠سوال شماره ۳۷۱۴۳ ⁉️سلام. سوالاتی از تفسیر المیزان 1-در آیات 35 تا39 سوره بقره در بحث روایتی ؛علامه پس از بیان احادیث این تنیجه گیری را می فرمایند: ((درنتیجه مکثی که مردگان در برزخ ورسیدن روز قیامت دارند؛مکث زمینی است ودرهمین زمین زندگی می کنند.همچنانکه آیه (قال کم لبثتم فی الارض عدد سنین .قالوا لبثنا یوما ......وآیه یوم تقوم الساعه یقسم المجرمون.......درهردوآیه وقتی سوال از زندگی برزخ می کنند؛می پرسند: چقدر در زمین مکث کردید.پس معلوم می شود زندگی برزخی در همین زمین است.)) خب مگر ما در معرفت النفس نمیگیم پس از مرگ جسم به خاک رفته وحقیقت ما که روح است به مسیر ادامه می دهد.خب مگر روح غیر مادی نیست چگونه در دنیای مادی برزخ وجود دارد؟ 2-در آیه 102 و103 سوره بقره در داستان (واتبعوا ما تتلو ا الشیاطین ...)هاروت وماروت را دو ملک بابل معرفی می کند.مگر مَلَک در منطقه ای مادی به نام بابِل زندگی می کند؟ 3-در آیات 108 تا 115 سوره بقره علامه پس از بحث روایتی ودر مورد فاینما تولوا فثم وجه الله مطلبی می فرمایند که می خواستم توضیح بفرمایید:(این راهم باید دانست که که اگر آن طور که باید وشاید اخبار ائمه اهل بیت را درمورد عام وخاص ومطلق ومقید قرآن دقیقا مورد مطالعه قرار دهیم؛به موارد بسیاری برخواهیم خورد که ازعام آن یک قسم حکم استفاده می شودوازهمان عام بضمیمه مخصصصش حکمی دیگر استفاده می شود.مثلا ازعام آن درغالب موارد استحباب واز خاصش وجوب فهمیده می شود وهمچنین آنجا که دلیل نهی دارد از عامش کراهت واز خاصش حرمت وهمجنین از مطلق قرآن حکمی واز مقیدش حکمی دیگراستفاده می شود؛واین خود یکی از کلیدهای اصلی تفسیر در اخباراهل بیت است و مدار عده بی شماری از احادیث آن بزرگواران برهمین معنا است؛وبادرنظر داشتن آن شما خواننده می توانی در معارف قرآنی دوقاعده استخراج کنی. اول اینکه هرجمله ازجملات قرآنی به تنهایی حقیقتی را می فهماند وباهریک ازقیودی که دارد ازحقیقتی دیگر خبر می دهد حقیقتی ثابت ولایتغیر ویاحکمی ثابت از احکام را.مانند آیه شریفه: قل الله ثم ذرهم فی خوضهم یلعبون)که چهار معنا استفاده می شود معنای اول از (قل الله) دوم از (قل الله ثم ذرهم) سوم از (قل الله ثم ذرهم فی خوضهم) ومعنای چهارم از کل آیه. دوم اینکه اگر دیدید دوقصه ویا دومعنا دریک جمله ای شرکت دارند؛وآن دو جمله در هردوقصه آمده ویاچیز دیگری در هردو ذکر شده ؛می فهمیم که مرجع این دوقصه به یک چیز استواین دوقاعده دو سِر از اسرار قرآنی است که در تحت آن اسراری دیگر است وخدا راهنما است.))لطفا این دوقاعده خصوصا دومی را توضیح دهید.باتشکر ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! انسان در برزخ از آنچه در دنیا می‌گذرد، منقطع نیست و این نکته مهمی می‌باشد که علامه طباطبایی به کمک آیات مذکور متذکر آن می‌شوند. ولی این بدان معنا نیست که انسان در برزخ مانند دنیا اراده‌های دنیایی در راستای انتخاب و اختیار جهت تکمیل خود داشته باشد، زیرا وقتی طرف پس از مرگ و حضور در برزخ می‌گوید: «رَبِّ ارْجِعُونِ . لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ» در جواب او گفته می‌شود: « كَلَّا ۚ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ». در مورد ملکین هاروت و ماروت نیز قضیه از آن قرار است که آن‌ها نازل شده‌اند در دنیا. در مورد نکات دیگر که فرموده‌اید خوب است که رفقای کاربر به آن نکات توجه فرمایند. موفق باشید   🌐http://lobolmizan.ir/quest/37143 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan