متن (خلاصه) سخنرانی 《کار و تولید در اسلام》 🔻 سخنرانی کامل را اینجا گوش کنید eitaa.com/m_amin_rezai/2262 اول فاطمیه ۱۴۰۰ 📋بر خلاف تصور بعضی در اسلام کار (معیشت) از بندگی( عبادت)، زندگی ( لذت) جدا نیست، لذا در روایت کسی که برای معیشت خانواده اش زحمت میکشد را مجاهد خوانند (الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله( 📋شیعه نه یک مکتب عمل زده است( پراگماتیسم) نه ایمان گرا ( مرجئه) بلکه یک مذهب (عمل گرا) است، هم عمل مهم است هم نیت مهم، لذا عمل ریایی هر چقدر بزرگ باشد قبول نیست، ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات مانیفست شیعه هست. حضرت زهرا( س) به صراحت از عمل حرف میزنند: ان کنت اعمل بما امرناک و تنتهی عما زجرناک عنه فانت من شیعتنا و الا فلا 📋کار عملی که انسان با جوارح به وسیله ابزار در جهت تغییر و اثر ایجاد کردن است که در قبالش دستمزد دریافت میکند. مجموع روایات نشان میدهد در اسلام منصب، نسب و سرمایه هیچ کدام اصالت و ارزش ندارد، ارزش با کار است (لیس الانسان الا ما سعی) روایات بیکاری را موجب فساد، قساوت قلب میدانند و مذمت میکنند. کار را موجب بخشش گناهان، عزت و محشور شدن با انبیا و...میداند و ترویج میکند، جوان بیکار در نگاه پیامبر ص هیچ جایگاهی ندارد. (روایت ها را در صوت گوش کنید) 📋نظریه شهید صدر در مورد اسلام، تولید و توزیع منابع طبیعی: در اسلام قُرق نداریم، حیوان بدون شکار موجب مالکیت نمیشود، چشمه و معدنی که بدون تلاش کار کشف شود موجب مالکیت نمیشود. در اموال منقول مثل سنگ ها،شن و ماهی ها بدون حیازت( کار) ملکیت محقق نمیشود. همه این فتاوا نشان میدهد مالکیت جز با کار محقق نمیشود و ارزش انسان به سعی و تلاش است 📋 در سیره حضرت زهرا(س) هست آن‌قدر با مشک (یا سطل) آب کشیده بودند که جای آن بر بدنشان باقی مانده بود، و آن‌قدر آسیاب نموده بودند که دستانشان پینه بسته بود. روایت شده است که رسول خدا(ص)، دخترش زهرا(س) را دید که عبایى از پوست شتر پوشیده و با یک دست، مشغول آسیاب کردن و با کمک دست دیگر مشغول شیردادن به فرزندش می‌باشد. چشمان پیامبر(ص) پر از اشک شد و به فاطمه(س) فرمود: "دخترم! تلخی‌هاى دنیا را در مقابل شیرینى آخرت قرار بده" 🔺در نگاه اسلام کار و تولید اصالت دارد. ارزش انسان نیز به همین امر است @m_amin_rezai