💠از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام❗️ (پاسخ به آیت الله آملی لاریجانی درباره مدرسه ولیعصر) صفحه ۳ از ۵ ✅ب) اشرافی بودن مدرسه! حتی بنده افعل تفضیل بکاربرده و اشرافی ترین مدارس کنونی خوانده ام! 🔅معیار تشخیص اشرافیت یک بناء آیا شرع است یا عرف؟! 🔸اگر شرع معیار باشد: کتاب خدا "الذین جابوا الصخر" را وصف قوم ثمود و در توبیخ آنها بکار برده است(۹/فجر). وصف هم اقلا مُشعر به علیت است. پس "یکی" از علل بدی آن قوم، این وصف است. العیاذ بالله که شیعه امیرالمومنین را به غیرمومنان تشبیه کنم، لکن "جابوا" -چنانچه مفسرین و اهل لغت گفته اند- از "جوبه" است. "جوب"، قطعه های سنگ را مستدیر و حفره کردن و بناهای مستحکم وعالی ساختن از آنهاست(ر.ک:تفسیر قمی وهم تفسیرالامثل ذیل آیه). انصافا کسی که از کنار این مدرسه رد شود چیزی نزدیک بدین معنا را نمی یابد؟! اگر قرآن "یجری مجری الشمس والقمر" است؛ پس اوصاف خوب وبدش هم زمانگیر است ومصادیق نزد مائی دارد. در احادیث ابواب تشییدالبناء نیز روایاتی در مذمت این بناهاهست که اهل تحقیق استحضار دارند. 🔹اگرعرف معیار است (کماهوالحق): دراین صورت کاربسی آسان است. جلوی این مدرسه از عرف عام مصاحبه و آمار بگیرید! یا ویدئویی کوتاه از درون و برون این مدرسه ونحوه ساخت ونوع مصالح و آپشن های آن در فضای مجازی -منهای نام ایشان- بگذارند؛ ببینند عرف عام چه نظر می دهد؟! اشرافی می داند یانه؟! نه گفتنش تحکّم آشکار است. 🔅از همین جا بر طلبه بادقت واضح میشود: از مدارس علمیه دوران صفوی ومانند آن -حتی اگر به اذن و اجازه مجتهدان بزرگ ساخته شده باشند- نمی توان شاهد وتأیید بر جواز مدارس اینچنین در عهد انقلاب شکوهمند اسلامی آورد. چون عرف شاه زده صفوی با عرف انقلابی جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست؛ و فاصله اش فاصله شاه عباس است تا امام خمینی(قدس سره). این را با آن برابر کردن، هم نشناختن عرف است هم ظلم و اجحاف به انقلاب مستضعفین به رهبری فقهای مهذب شیعه!(دقت شود) ادامه در مطلب بعد👇 ☑️ @m_ghanbarian