✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه نهم:حجابهای هفت گانه(۱) 🔅اول یک مقدمه: درفهم عارفان ، "قرب" و نزدیکی به خداوند، با "علم حضوری" به اوست. "بُعد" ودوری از خداوند هم چیزی جز "جهل" وفقدان یقین نیست. در تعابیر دینی سه چیز داریم: -اسلام: همین شهادتین گفتن و مسلمان شدن. -ایمان: باور کردن ودل سپردن به حقایقی غیبی است. عقل ثابتش کرده اما مشاهده نشده است. -ایقان:یقین پیدا کردن به آن حقایق است که درجه اعلی آن ،یافتن و مشاهده قلبی آنهاست. این همان منزلت مقرّبین است. 🔅۴حجاب بین ما خداوند: خداوند اوج تجرد و بی حدی است .ما موجودی محدود و مادی هستیم. بین ما وخداوند چه حجابهائی هست ؟ وچگونه می توان آنها را درید؟ ۱.خود ماده: اگر علم، قرب است؛ جهل وبی خبری ، بُعد و حجاب است. شرط علم، حضور معلوم است. اشیاء مادی ، هیچ چیز درشان حضور ندارد. خودشان هم نزد خودشان حاضر نیست. یک کتاب از جلد خود خبر ندارد! از صفحه چندم خود بی خبر است! بدن ما ، خودش و خودش اینچنین است. اگر می بینی از اجزایش خبر داریم بخاطر"روح " است نه بدن که ماده است.(ر.ک:ص۴۹و۵۰) ۲. متعلق به ماده(مادی). روح ما خود مجرد از ماده است و لایق علم حضوری، اما متعلق به بدن مادی شده است؛ این تعلق حجاب دوم است. "روح نسبت به تمام محسوسات مُلکی، مُدرِک [درک کننده] است، ولی عالم ماورای طبیعت را ادراک نمی کند؛ زیرا تعلق وبستگی به بدن ملکی دارد. اگر از این حجاب رست وتعلق به بدن ملکی را رها کرد، مُدرک محسوسات برزخی می شود"(ص۵۰) رویا ساده ترین کاهش این تعلق است. خواب مصنوعی، خواب مغناطیسی یا مردن (اختیاری یا اضطراری) نمونه های دیگر ترک این تعلق است. ۳.بدن برزخی تازه روح از ماده ترک تعلق کند، در خواب و مکاشفه و... باز بدنی دارد؛ مادی نیست اما جسمانی است یعنی سه بعدی است واز سه جهت محدود است. ۴.تعلق به بدن برزخی غیر از خود آن بدن، تعلق آن هم حجاب است. "تا در بدن برزخی است وتعلق به آن دارد، مُدرک ماورای برزخ که عالم مثال یا عالم فوق عرش است نیست و محجوب از آن عالم است"(ص۵۰) علی التشبیه چنانچه اینجا باید چشم بر نامحرم ببندی تا تعلق کم شود و ملکوتی شوی؛ اگر اهل مکاشفه هم شدی باید چشم بر حورالعین ببندی تا بالاتر روی! راه طولانی است و سالک پرتلاش می خواهد... ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian