🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/ چکیده جلسه نهم(پایانی): ✅نحوه شهادت قائمین به قسط بر توحید: امیرالمومنین درخطبه۱۶۷فرمود:"الفرائض الفرائض...وشَدَّبالٳخلاصِ والتوحیدِ حقوقَ المسلمین فی معاقدِها: واجبات!واجبات[...] وخداوندبا توحید واخلاص محکم کرد حقوق مسلمین را در جایگاه آن حقوق" ❓برقراری حقوق مسلمین عبارت دیگر از قسط وعدل است. چگونه با توحید و اخلاص انجام میشود؟ چه فرقی بین توحید واخلاص هست؟ چه ربطی بین این با شهادت به قسط است؟ ✅تمایز صورت علمی و عملی! ۱. صورت علمی وتشریعی این احکام و فرائض وحریم ها در تشریع الهی با "توحید" تشدید و محکم شده است. یعنی همه این آموزه ها منبعث از کلمه توحیدند. توحید روح همه احکام الهی است. علامه طباطبائی در چند جای المیزان و امام در چهل حدیث و... این مطلب را خوب تبیین کرده اند. 🔅آیه۱۰٨انبیاء نیز با دو حصر(انما) میفرماید فقط توحید به تو وحی شد ولاغیر!(قل انما یُوحی الیَّ أَنما الهکم اله واحد) در حالیکه می دانیم در وحی قرآنی احکام بسیاری از حدود ودیات وارث و قصاص و... وجود دارد! ⬅️معلوم است اینها هم همه توحیدند که با حصر وانحصار فرموده فقط توحید وحی شد! این یعنی" شَدَّبالتوحید" . ۲. درصورت عملی وتحقق آن فرائض و حقوق در جامعه(نه در تشریع الهی) " اخلاص " آنها را مستقر ومحکم می کند. 🔅اخلاص، تحقق توحید در فرد است. همانگونه که توحیدنظام بخش آموزه ها در صورت علمی وتشریعی دین است ؛اخلاص انسان های برتر(اولوالعلم) ، محقق کننده آن حقوق در عینیت جامعه است. ⬅️شارحان نهج البلاغه هم همین گفتند که:برموحدین ومخلصین واجب شده محافظت بر حقوق مردم ومراعات جایگاه آن حقوق! ✅نتایج مهم: 1⃣مخلصین و موحدین تام(عرفاء)در نگاه امیرالمومنین ،نگهبان حریم های اجتماعی هم هستند و نباید فقط مراقب خلوت وخلسه خود باشند.لذا در خطبه ۳از عهد الهی با این عالمان گفت که بر سیری ظالم وگرسنگی مظلوم ساکت نباشند. 2⃣تحقیق وتحقق قسط وعدالت اجتماعی با توحید است ولا غیر. هم در نظام تقنینی بدون توحید قسط صورت بندی قانونی نمیشود هم در نظام عینی بدون توحید و وجود موحدان قسط وعدل محقق نمیشود ⬅️ثبوتا توحید عامل قسط است! [از همین جا معلوم است ملحدانی مثل مارکسیستها ولو شعار عدالت را در ایدئولوژی های سوسیالیستی خود بر دست بگیرند، اما در تحقق آن عاجرند.نه قانونگذاری عادلانه میتوانند بکنند نه قسط واقعی را میتوانند محقق کنند] 3⃣صورت علمیه قسط در منظومه احکام وصورت عملیه آن در جامعه قرآنی؛همان شهادت به توحید است که مضمون آیه ۱٨آل عمران بود. شهدالله انه لااله الا هو:خدا چگونه به توحید شهادت می دهد ؟ یکی با نظام عادلانه عالم تکوین یکی با منظومه عادلانه تشریع! حکم ظالمانه از او سرنمیزند واگر ظلمی به دین بسته شد معلوم است تحریف است ودین الهی نیست. 🔅اولوالعلم قائم به قسط چگونه به توحید شهادت می دهند؟ نه با سخنرانی!با تحقق عملی قسط. یک جامعه دارای قسط -که ساخت موحدین ومخلصین از اهل علم است-بهترین شهادت بر توحیدالهی است. ⬅️اثباتا قسط سند توحید است. 🔸سلسله عرفاء اصیل باید مثل سلسله ائمه اطهار باشند همه موحدتمام ومخلصین اند اما همه قائم به قسط وحافظ حقوق مردم هم هستند.حتی کم تحرک ترین امام به جهت شرایط زمانه -مثل امام سجاد(ع)- در اینباره بی تفاوت نیست. دعای ۴۹صحیفه سجادیه یک نمونه است که امام از سوء قصدها به خود می گوید و... ٭(نکته رابطه توحید وعدالت اجتماعی به جهت ثبوت واثبات بسیار حائز اهمیت است که حتما اهل علم غنیمت خواهند گرفت). ☑️ @m_ghanbarian