❇️ ستیز لاکچری ها (چکیده سخنرانی اعیاد شعبانیه ۹۷ شیراز/ جلسه2⃣) 🔶 در فرهنگ قرآن "بغی" خوانده میشود. روایات "مانور تجمل" مشروط به تهاون به مردم و حقوقشان و تحقیر آنان را ملعون میخوانند(روضه المتقین ج۹ص۳۵۷) فقهاء نیز فتوای به حرمت آن دارند. رهبری ۷۷/۱۲/۴ پیدایش این طبقه جدید را مساله اصلی و خطر اصلی خواندند. و این سالهای اخیر از های پایتخت، هشدار دادند 🔶چنانچه گفته شد این سبک زندگی کمتر در کارآفرین ها و سرمایه های در گردش و بیشتر در ستاره ها(سینما، فوتبال، موسیقی یا حتی مذهبی!) و صاحبان ثروت بادآورده پیدا میشود 🔶لاکچری لایف و مانورهای تجمل غیر از فساد اداری و اقتصادی جامعه،موجب زوال نظام اخلاقی جامعه میشود. مانور تجمل آنها، میل به دنیا و رویاهای قارونی بشر غیرمهذب در هم گره خورده، "یا لیت" و ای کاش ی میسازد که همه جامعه را پی کار بیشتر برای مصرف بیشتر و زندگی لوکس تر می دواند. دیگر نه وقتی برای خود و خدا میماند و نه برای نیکوکاری ورسیدگی به هم نوع 🔶راه مقابله: جلوه ی ثواب الله در جامعه راه مقابله اسیدپاشی روی ماشینهای لوکس و زدن لاکچری ها نیست. راه همان است که دارایان علم(الذین اوتوا العلم) در مقابل قارون زدگی جامعه خود گفتند: "ویلکم ثواب الله خیر...: وای برشما ثواب الهی برای مومنان و آنان که عمل صالح انجام می دهند بهتر است"(۸۰/قصص) ثواب الله همان پاداش الهی در مقابل است. اعمال تبرعی، اعمال دلبخواه و رایگانی است که به قصد قربت انجام میشود. این جلوه ها را مقابل مانور تجمل قارونها و لاکچری ها باید در جامعه به رخ کشید 🔶لازمه شیوع ثواب الله و کارهای تبرعی: "اجمال در طلب رزق" مرحوم کلینی در کافی(ج۵ص۸۰تا۸۳) ۱۱روایت در بابی بنام "الاجمال فی الطلب" آورده است. ۴روایت این عبارت را دارد: "أجملوا فی الطلب: در طلب رزق و روزی نیکو و به اجمال بسنده کنید"(دو روایتش صحیح السند است) 🔶معیار اجمال در طلب: در همین باب روایتی از امام صادق(ع) است: "باید در طلب معیشت بالاتر از کسب کسی باشی که کار را ضایع میکند و مادون کسی که در طلب مال حریص است، راضی به دنیا و مطمئن به آن است. خود را از چنین تیپی تنزل بده به یک منصف عفت پیشه(که حرام نمیخواهد) و از جایگاه آدم سست و ضعیف(بی عرضه) بالاتر باش..." همینقدر دنبال پول درآوردن باش بقیه را خرج خود و خدا و نیکوکاری کن 🔶اگر دستور "اجمال در کسب مال است" پس چرا از تجمل گفته اند؟! ان الله یحب الجمال و التجمل! جواب: در همین روایات جمال را مقابل، "البؤس" و تجمل را مقابل، "التباؤس" قرار داده اند. خدا جمال و تجمل را دوست دارد و این دو را دشمن می دارد(ر.ک:کافی ج۶باب التجمل واظهار النعمه) تبأس یعنی کردن، گریه و زاری از فقر، خود را ذلیل کردن. جمال و راحتی و تجمل و خود را به زیبایی زدن را دوست دارد 🔶دقت: تجمل در عربی غیر از تجمل در فارسی است! درفارسی یعنی اسباب و اثاث لوکس داشتن، جمع آن تجملات است. همین لاکچری لایف که محل بحث است. اما درعربی یعنی آراستگی لذا با فقر هم میسازد. یک پیراهن دارد اما نظیف و اتو کرده، میشود تجمل. لذا در فقه(باب زکات) دارند که زکات چارپایان را به "ذوی التجمل من الفقراء" بدهید یعنی فقیری که ظاهرش آراسته است واظهار نداری نمیکند ولو محتاج است. صاحب وسائل الشیعه در جلد۵ بابی بنام "استحباب آشکار کردن بی نیازی -ولو واقعا نباشد- وقتی که گمان فقر به او می برند" دارد. از قضا روایتی آورده که از شدت حال ظاهری امام سجاد(ع)برخی گمان فقر بردندو پچ پچ در مدینه افتاد که حضرت فقیر است امام ۱۰۰۰درهم معین و به آنان فرستاد وگفت این زکات من است! ببینید اجمال در طلب دارد، متوسط به پایین زندگی میکند ولو دارد. آن مازاد را نه پس انداز میکرد نه لوکس می گشت با آن کارهای تبرعی میکرد. سراغ محمد بن اسامه رفت که مریض بود او از قرضی که توان پرداختش را در این وضع نداشت گریست فرمود چقدر است؟ گفت ۱۵۰۰۰دینار(نزدیک ۱۵۰۰۰سکه بهار آزادی!) فرمود:برعهده من! با این پول چقدر میشد زندگی را لوکس کرد؟! اما نیکوکاری میکند. این موج نیکوکاری در جامعه پدید می آورد. وقتی کسی رابا ماشینت رساندی و جای پول گرفتن یک صلوات گرفتی او هم جای دیگر چنین میکند وزنجیره ادامه می یابد. این سد اصلی مقابل قارونها و لاکچری هاست 🔶از ائمه یاد نگرفتید اقلا از کارآفرینان و ثروتمندان(با سرمایه در گردش) یاد بگیرید. "وارن بافت" جزء دو سه سرمایه دار اصلی دنیاست اما خانه اش را از ۱۹۵۷ تاکنون عوض نکرده وماشین قدیمی اش را سوار میشود شعارش "من سادگی را بیشتر می پسندم" است. 🔶نیازهای زندگی ات را در حد متوسط فهرست کن برای "خرج" آن ببین چند ساعت کار لازم است.مابقی "برج" است یعنی پولهایی که صرف غیر ضروری وتجملات میکنیم. قرار بگذار "برج" را حذف و پول و وقتش را صرف نیکوکاری کنی ☑️ @m_ghanbarian