💢 سه آزادی؛ سه انتخاب! چکیده سخنرانی شب چهارم محرم هیات منتظران حضرت مهدی(ع) / ۳۰تیر۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان • روایت امیر المومنین درباره آزادی و تخویل! "ایها الناس انّ آدم لم یلد عبداً و لا امه و انّ الناس کلُّهم احرار و لکن خَوّل بعضکم بعضاً "( الکافی ج۸ص۶۹) - خَوَل= مطلق عطیه . در استعمال قرآن مطلق نعمت ها و عطیه هاست - طبرسی: تخویل به معنای اعطاء و اصل آن تملیک عطیه است. ⬅️ روایت می فرماید :کسی برده و کنیز به دنیا نمی آید همه آزادند ولی خداوند بعضی را بر بعضی عطیه و نعمتی داده است. این "بعضکم بعضاً" هم علی البدل است یعنی به یکی هوش و به یکی ثروت و به یکی توان کار می دهد نه همه را به یکی بدهد! - در روایاتی که می گوید بنی امیه ، بندگان خدا را تخویل می کند( عبادالله خولاً) یعنی بندگان خدا را عطیه به خود و ملک خود می گیرند! ⬅️ محقق نائینی در تنبیه الامه از همین جا حکومتها را به : تملیکیه/ و ولایتیه تقسیم می کند. تملیکیه خود را مالک مردم سرنوشت آنها می داند ! ولایتیه از جنس مردم است و زمینه شکوفایی آنهاست سرنوشت را هم خود تعیین می کنند. در صدر اسلام اول "ولایت " تبدیل به "خلافت" و بعد "سلطنت" و بعد "سلطنت موروثی" شد و در هر مرحله مردم بیشتر کنار گذاشته و برده تلقی شدند! • تعریف قرآنی مستضعف! قرآن مستضعف را " لایستطیعون حیله و لا یهتدون سبیلا" معرفی می کند. یعنی کسانی که بین خود و آن سلطه و استبداد ، هیچ حائلی نمی توانند بسازند و راه فراری هم ندارند! • استسلام و انظلام! اینها حداکثر تا وقتی ، علم نهضت مثل حسین(ع) بلند نشده است، مستضعف اند. پس از آن مستسلم اند یعنی خود تسلیم مستبدین شدن را پذیرفته اند. انظلام( ظلم پذیری) مثل ظلم حرام است ( ۲۷۹ بقره) ❓ چرا برخی آزاد ولی در سیاست و سرنوشت بی انتخاب اند؟! ❗️ مصرف آزادی در اخلاق (اباحی گری) پهنای باند آزادی سیاسی را کم می کند!تاریخچه ای از این تخدیر در آستانه عاشورا! - اولین منکرات اخلاقی شایع پس از پیامبر(ص): کبوتر بازی و... - بعد حرمسراها با کنیزهای حلال و موسیقی های حرام! - علنی شدن شرابخواری و لهو ولعب در عصر یزید! - رامشگری و شب نشینی های مطربی و... کاروان حج خوانندگان از مدینه یک نمونه ملموس است! - پدیده عجیب مخنث ها!( مردان زن نما با آرایش زنانه اما خواننده و ...) اول اعتراضاتی شد اما حمایت آقازادگان، خلفای شام و جوانان خوشگذاران مانع جمع کردن آنها شد! ⬅️ پهنای باند مصرف آزادی در مرز شکنی اخلاق و عصیان علیه هنجارهای اخلاقی، جامعه را تخدیر کرد و مصرف آزادی در مبارزه با استبداد و... را صفر کرد. شهر بی انتخابها محصول چنین وضعیتی است. • "کما تکونون یُولّی علیکم" برشما همانجور حکمرانی می شود که هستید! قانون نانوشته ای این هنجارشکنان را مشترک المنافع با یزید کرد . آزادی اخلاقی تیزی استبداد سیاسی یزیدی را برایشان کاست. * تفصیل نکات و مطالب را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian