💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه اول سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲ • دوگانه های مکتب ساز بین حرفهای کلی و تکراری اگر نقطه های تمایز مکتب اسلامِ اصیل با مکتب های دیگر و اسلام های انحرافی و التقاطی معین نشود، برای جوانان مضرّ است. برای سهولت فهم و مقایسه میشود نقطه های تمایز را به شکل دوگانه های سرنوشت ساز بیان کرد. دوگانه هایی که اضلاع اسلام اصیل را از مکاتب دیگر جدا می کند. اقلا دو دیگری قوی و قدرتمند برای آن مکتب اصیل هست که هریک در جانب یکی از دوگانه ها می ایستد. • دوگانه توحید_کرامت انسان ریشه تمایزهای بعدی در این دوگانه ی مادر است. - توحید در اینجا نه یک پنجم عقاید و یک باور ذهنی بلکه "توحید در امتداد اجتماعی" است. همان سیمایی که در کتابهایی مثل جهان بینی توحیدی و طرح کلی اسلام آیت الله خامنه ای و... می بینیم. یعنی نفی پرستش غیر خدا در همه عرصه های زندگی. پرستش هم بمعنای اطاعت مطلق و بدون چانه و چون و چرا؛ نه دولا راست شدن و مناسک خاص. غیر خدا هم نه فقط بت های سنگی بلکه "قانون غیر خدایی"، "نظم اجتماعی خداناپسند" و "رسوم و سنت های مغایر با خواست خدا" و... را شامل است. می بینید چنین توحیدی دعوا دار است! - کرامت انسان در اینجا یعنی انسان از حیث انسان بودن محترم باشد. در مرتبه اول کرامت، او قبل از پسر کی بودن و از کدام قبیله بودن، شرقی یا غربی بودن، سیاه یا سفید بودن، مسلمان یا غیر مسلمان محترم باشد. نقطه مقابل، طبقاتی دارد که انسان وقتی در آنها قرار گرفت کف احترام و تکریمش حاصل میشود. • دو نمونه از دو مکتب درباره کرامت انسان: 1⃣ معاویه اباعبدالله(ع) را برای ازدواج با کنیز آزاد شده اش در نامه چنین ملامت کرد: به من خبر رسیده که با کنیز خود ازدواج کرده ای و از همگنان قریشی خود که برای ، گزینشی گرانبها و در پیوندت مایه بزرگواری خواهد بود دست کشیده ای! نه به سود خود کار کرده ای و نه برای نسلت، انتخابی شایسته داشته ای! [منطق ضد کرامت انسان در این جملات موج می زند] امام پاسخ داد: ...اسلام فرومایگی را رفع و کمبودها را از ما برداشت. بر مسلمان جز در گناهانش ننگی نیست؛ ننگ، ننگ جاهلیت است!۱ 2⃣ مردی از بلخ می گوید نزد امام رضا(ع) در سفرش به خراسان بودیم وقتی سفره ای انداختند امام همه موالی و خدام از سودان و غیر آن را به سفره فراخواند. گفتم: کاش برای آنها سفره غذا بیاندازید! فرمود: بس کن! خدایمان یکی ، پدر و مادرمان یکی است جزاء هم به اعمال است... [همه این کار امام را تمجید می کنیم اما معلوم نیست لوازمش در زندگی اجتماعی خودمان را بپذیریم! شهید مطهری در جلد۲۰ مجموعه آثار به استدلالی مشابه درباره تفاوت سفره یک کارگر و یک مدیر کل می گوید...] - در مقابل آن سیره امام رضا(ع) در دربار هارونی و مامونی وقتی تازه قاشق آمده بود ابویوسف فقیه متحجر آن دوره به استناد آیه "لقد کرمنا بنی آدم" از قول جد عباسیان (ابن عباس) روایت کرد که: کرامت انسان به این است که با دست غذا بخورد نه مثل حیوان پوزه در غذا کند! پس قاشق و ملاقه خلاف کرامت است!!! ⬅️ این تفاوت دو دیگری کرامت انسان است! یکی کسی که به نژاد قریشی نیست را انسان نمی شمارد و یکی متحجرانه قاشق را نفی کرامت می بیند اما دور ریختن آن همه انسان از دستگاه هارونی و مامونی را خلاف کرامت نمی بیند! ❓تقاطع یا تلاقی؟! اسلام اصیل بین توحید و کرامت انسان جمع می کند. اما دو دیگری قائل به تقاطع می شوند: • اسلام تحجر، چیزی را جوف توحید قبول نمی کند. خوارج دیروز و دواعش امروز، از ابزار استفاده می کنند نه حتی تفسیق! مقابل خود را کافر می خوانند و مهدور الدم! حتی انجام کبیره را موجب کفر و زوال انسانیت می شمارند! • اسلام تجدد هم روی انسان می ایستد و امتداد اجتماعی توحید را برنمی تابد! برای اقتصاد و فرهنگ و سیاست و حقوق از دین پرسش نمی کند! پیش خود می گوید کدام دین و کدام قرائت از آن حجت باشد؟!! همه استنباطهای دین را کنار می گذارد و به عقل بشری بسنده می کند و سکولاریزم را جای توحید عملی می نشاند! ⬅️ این شبها سر این دوگانه مهم و شعبه های آن در اسلام اصیل و مکاتب رقیبش بحث می کنیم... ❗️حسین(ع) برای دشمن خود آب برداشت! در مکتب اهلبیت(ع) آب و غذا کسی گرو برداشته نمیشود تا به دین یا مذهب ما درآید. در اولین ملاقات با ۱۰۰۰نفر سپاه حر، از صبح برای آنها آب برداشته بود چون می دانست آبشان را از دست می دهند و تشنه می مانند. به همه حتی اسبها آب داد و به صورت اسبها آب پاشید. خود سراغ علی بن طعان محاربی رفت که از فرط عطش بی توان شده بود و به او آب داد! شنیده اید روز عاشورا یکبار این آب دادن خود را به رخ کشیده باشد؟!! حتی برای علی اصغرش! ................... ۱. این ماجرا در الکافی ج۵ص۳۶۵ بین امام سجاد(ع) و عبدالملک مروان روایت شده ☑️ @m_ghanbarian