💠
ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و یکم
▫️
خلق اراده عمومی (۳)
🔅 سنت های خوب
• خلق اراده عمومی گاه بشکل نهضت و تغییر است و گاه حفظ و تثبیت و انتقال به نسل بعد
• حضرت امیر(ع) در آیین حکمرانی بدین هم پرداخت: لاتنقض سنة صالحه ...(نامه۵۳)
• اصطلاح عام و خاص سنت
❓
مگر دین ناقص است که بزرگان امت سنت بگذارند؟! مگر کسی غیر از نبی(ص) حق سنت گذاری دارد؟
• فرمود: "صدور هذه الامة" نه انحصاراً پیامبر(ص)؛ نه "سنت های صدر اسلام"!
- تعبیری که مانع سلفی گری است.
• این سنن، تشریع تازه نیست، صورت فرهنگی اجتماعی دادن و تجسم بخشی به یک ارزش است.
- از ابزار ولایت در راهبری جامعه است که حضرت در عهدنامه آورده
- جنگ سنت های اجتماعی رقیب در دنیای ما
• مثالها...
• بیان علمی آیت الله جوادی آملی در اینباره (اصل نهم از مقدمه کتاب مفاتیح الحیات)
🔸
علت غایی این سنن:
1⃣ موجب الفت اجتماعی شود (اجتمعت بها الالفة) ⬅️ همان تقویت ولاء عرضی
- خیر خاص و خیر عام این سنن
- رسومی که جای الفت تفرقه و گسست می آفریند "صالحه" نیست؛ مثل برخی رسوم ۹ربیع و...
2⃣ موجب اصلاح و تعالی جامعه شود (صلحت علیها الرعیة)
- تجسم یک ارزش در آداب و رسوم، بقاء آن و انتقال به نسلها را ممکن می کند
- جامعه بی مادر، ضرورت تکریم مادری
- لطیفه ی غیر توقیفی بودن حکم
#حجاب و امکان فرهنگی و بومی کردن آن.
• علت نظر متفاوت حضرت امیر(ع) و امام کاظم(ع) درباره جشن های نوروز!
☑️
@m_ghanbarian