⁉️ شب قدر، مذاکرۀ علمی یا دعا و نماز؟! 💢 با ادنی تأملی در آیات و روایات به خوبی می‏‌توان به جلالت و بزرگی مذاکرۀ علمی و دعا و نماز و عبادات مرسوم پی برد، امّا سؤال اصلی در مورد افضلیّت یکی از این دو در شب مبارک قدر می‎باشد. ▫️ در میان روایات به صراحت نمی‏‌توان در مورد افضلیّت مذاکرۀ علمی در شب قدر تنصیصی را یافت اما با توجه به چند نکته می‏‌توان به این مهم رسید: 🔵 1. اوامر با تأکید بر تعلیم و تعلم و تفکّر در راه خدا به صورت مطلق، مانند: 📜 «يا أباذَرٍّ الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكرَةِ العِلمِ خَيرٌ لَك مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِيامٍ نَهارُها وَقِيامٍ لَيلُها.» 🖊 اى ابوذر! يك ساعت نشستن براى گفتگوى علمى، براى تو از عبادت يك سال كه روزش را روزه بدارى و شبش را شب زنده‏داری کنی، بهتر است. 📜 «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ الْعِبَادَةُ التَّفَكُّرُ فِي أَمْرِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَلا.» 🖊 عبادت زیادی نماز و روزه نیست، عبادت تفکر در امر خداست. 📜 «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ إِدْمَانُ التَّفَكُّرِ فِي‏ اللَّهِ‏ وَ فِي قُدْرَتِهِ.» 🖊 بهترین عبادت ادامه دادن به تفکر در قدرت و امور مربوط به خداست. 🔍 افزون بر اين احادیث، منابع حديثى، روايات زیادی از اهل بيت عليهم السلام را نقل كرده‏‌اند كه می‌رساند مذاکرۀ علمی و تفکّر، به مراتب برتر از عبادت است، هر چند خود مذاکرۀ علمی و تفکّر از افضل عبادات است. 🔵 2. اقوال و افعال علمای بزرگ شیعه که وجود معارف شیعه در این زمان مرهون تلاش‏‌های علمی و عملی آنان در زمان خودشان می‏‌باشد، مانند: ✔️ محدّث بزرگوار، ابن بابويه رحمه الله در مجلس ۹۳ از كتاب الأمالى، پس از بيان نوافل شب‏‌هاى ماه رمضان و استحباب اقامۀ صد ركعت نماز براى هر يك از شب‏هاى بيست و يكم و بيست و سوم، می‏نویسد: 📃 «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل.» ✒️ هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است. ✔️ علامه مجلسی در کتاب ارزشمند بحارالانوار ج‏10، ص401 نیز همین سخن را فرموده است. ☑️ بسياري از فقها و انديشمندان اسلامي تاليف كتاب‏هايشان را در شب قدر به پايان رسانده‏‌اند كه اينك به برخي از آنها اشاره خواهیم نمود. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی: ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه امام علی (ع): ایتا| تلگرام