📚شواهد روشنی وجود دارد که متکلمان نظریهپردازی چون زراره، مؤمن طاق و هشام بن حکم و پیروانشان به علم ازلی حقتعالی پیش از آفرینش عالَم (بهصورت سلبی و بهمعنای عدم جهل) اذعان داشتند. در منظومه فکری آنان در مقابل صفات ذاتی که به صورت سلبی به خدا اتصاف دارد، صفات فعلی حقتعالی قرار دارد که همراه با حدوث فعل و امر آفرینش ایجاد میشود و اتصاف ایجابی آن به خداوند محذوری در پی ندارد.
جریان کلامی مدرسه کوفه به جز هشام بن حکم و پیروانش، صفات فعلی خدا را مخلوق و به کلی متباین از ذات باری تعالی میدانستند، اما جریان هشامیه صفات فعلی حضرت حق را معنایی میدانستند که نه عین ذات است و نه بسان سایر آفریدهها متباین و خارج از ذات است.
📥برای دریافت مقاله «
امکان و قلمرو شناخت عقلی خدا از منظر متکلمان نظریهپرداز کوفه»
کلیک کنید.
🌐
https://maaref.org
🆔
@Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات