💠
رساله محض الاسلام
❖ آیت الله محمدتقی شهیدی:
🔹رساله امام رضا علیهالسلام به مامون که رساله محض الاسلام نامیده شده است.
● آقای سیستانی استبعاد کردهاند که این رساله از امام رضا علیهالسلام باشد؛ زیرا امام علیهالسلام در شرایط تقیه نامه رسمی به خلیفه نمینویسد که در آن بفرماید:
«وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْبَاهِ عَاقِرِي النَّاقَةِ أَشْقِيَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ مِمَّنْ يَتَوَلَّاهُمْ»[۱] و نام تمامی ائمه علیهمالسلام حتی ائمه بعد از امام رضا علیهالسلام نیز در این رساله نام برده شده؛ با اینکه این کار خلاف تقیه است.
● ائمه علیهمالسلام اسم امامان را مخفی میکردند و به این صراحت در نامه های رسمی نسبت به خلفاء موضع گیری نمیکردند.
🔹
پاسخ:
● در عیون اخبار الرضا سه سند برای محض الاسلام نقل شده است. سه سند تا فضل بن شاذان است و این وثوق به صدور می آورد و فضل بن شاذان هم که جلیل القدر است و جعل نمیکند. او میگوید: «سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیهالسلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ ع لَهُ أَنَّ مَحْضَ الْإِسْلَامِ...»
● مامون تظاهر به شیعه بودن میکرد، اصحاب مذاهب را دعوت میکرد و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام ا بر همه اصحاب پیامبر ص را اثبات میکرد، فدک را به بنی هاشم برگرداند، «أَصبَحَ وَجهُ الزَمانِ قَد ضَحِكا / بِرَدِّ مَأمونٍ هاشِمٍ فَدَكا». امام رضا علیهالسلام از این فرصت استفاده کرده تا عده ای از مردم هدایت شوند.
● درست است که در زمان بنی عباس روی خلیفه اول و دوم حساسیت وجود داشت اما خلیفه سوم محل نزاع بوده و معلوم نیست بر روی او حساسیت زیادی وجود داشته است. اگر حساسیت هم وجود داشته باشد قدرت امام رضا علیهالسلام در آن زمان مانع میشد که آنها با ایشان برخورد بکنند.
● علاوه بر این که نامه به مامون است و اگر هم توسط او پخش شد چارهای میاندیشند. بنابراین اینطور نیست که گفته شود که قطعا امام علیهالسلام این کار را نمیکردند.
● دلیلی هم وجود ندارد که امام علیهالسلام این مقدار از خلاف تقیه را انجام ندهد همچنان که امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: «شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّت» که در آن خطبه که ظاهرا مجلس علنی هم بود اینطور سخن گفتند.
● در مورد اسامی ائمه نیز در جایی که اعداء بر ائمه بعدی مسلّط بشوند به شکل علنی ابراز نمیکردند و ممکن است که امام رضا علیهالسلام مطمئن بودند که مامون نمیتواند آسیبی به امام جواد علیهالسلام برسانند.
...........................
۱. عيون أخبار الرضا عليهالسلام؛ ج۲؛ ص۱۲۶
🔺خارج فقه؛ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
#فقه
#تقیه
@madras_emb