#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت سی ام🔰
🔶اما اينكه براى اعتبار بخشيدن به خواست اكثريت گفتند:
" پيروى اكثر در عالم طبيعت هم جارى است"
✔️ درست است.
و نمی توان ترديد كرد كه طبيعت در آثارش تابع اكثر است.
و لكن اين باعث نمی شود كه حكم عقل (وجوب پيروى از حق) باطل شود و يا با آن معارضه كند.
🔸چون طبيعت خودش يكى از مصاديق حق است، آن گاه چگونه ممكن است حق خودش را باطل كند و يا به معارضه با آن برخيزد.
توضيح اين مطلب نياز به بيان چند مطلب دارد:
1⃣ موجودات و حوادث خارجى، كه ريشه و پايه اصول عقايد انسان در دو مرحله" علم" و" عمل" هستند، در پديد آمدن و اقسام تحولاتش تابع نظام عليت و معلوليت است كه نظامى است دائمى و ثابت.
و نظامى است كه به شهادت تمامى دانشمندان و متخصصين در هر رشته از رشته هاى علوم، و نيز به شهادت قرآن كريم به بيانى كه در بحث" اعجاز قرآن" در جلد اول عربى اين كتاب گذشت استثنا نمیپذيرد.
🔹پس جريان آنچه در عالم خارج جارى است، از دوام و ثبات تخلف ندارد، حتى مساله اكثريت هم كه در عالم طبيعت است در اكثريتش طبق قاعده است، و دائمى و ثابت می باشد:
مثلا اگر آتش در اكثر موارد گرمى و حرارت می بخشد، و نود درصد اين اثر را از خود بروز می دهد همين نود درصدش دائمى و ثابت است و همچنين هر چيزى كه داراى اثر است و اين خود مصداقى از كلى حق است.
2⃣... 🌀ادامه دارد🌀
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5