🔰
شریعت، میزان عام شهود
▪️قسمت دوم
▫️مقام «مزاج اعدل» تعبیر دیگری از مقام «عصمت» است.
صحیح ترین و بی نقص ترین مکاشفه ها برای کسی پیش می آید که مزاج روحانی اش به اعتدال تام نزدیکتر باشد مثل ارواح انبیا و اولیا کامل و سپس کسانی که در نسبت (مزاج روحانی) بدانها نزدیکترند.
از همین رو کشف تام محمدی باید معیاری برای سنجش تمام مکاشفه های عرفانی قرار گیرد.
🔘 این کشف تام، از نظر عارفان چیزی نیست جز مجموعه حقایقی که در قالب دین مبین اسلام از سوی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ابلاغ گردیده است.
✔️لازمه چنین برداشتی ارائه تفسیری عرفانی از فرایند نزول وحی است.
▪️ در واقع عارفان وحی را پدیدهای از سنخ مکاشفه عرفانی و علم حضوری می دانند و معتقدند فرایند نزول وحی به واسطه حضرت جبرئیل علیه السلام به قلب ایشان، فرایندی دربردارنده انتقال گزاره ها به روش حصولی از راه سمع یا بصر نیست.
▪️آنها معتقدند همین نزول جبرئیل و تلقی و از سوی حضرت پیامبر اکرم باید به نحوی کشفی و حضوری تفسیر شود.
#استاد_یزدان_پناه
#مبانی_و_اصول_عرفان_نظری
🗒 صفحه۸۱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab