🔰 قضاوت زن ▪️قسمت اول 💫درباره قضا و داوري زن می‌توان گفت: برخی از فقيهان نام آور اماميه نه تصريح به شرطيّت ذكورت نموده‌اند تا زن فاقد شرط قضا باشد و نه تصريح به مانعيّت انوثت كرده اند تا زن واجد مانع داوری باشد. 🌿 مانند شيخ مفيد قدس سره در مقنعه كه به اشتراط عقل، كمال، علم به كتاب الهي كه سنّت معصومين عليهم السلام را به همراه دارد اكتفا نمود. 🌿 و نظير شيخ طوسي قدس سره در نهايه كه افزون بر مقنعه مفيد چيزي جز حِرص بر تقوا را نيافزود و نامي از اشتراط مردن بودن يا امتناع زن بودن نبرده است. 🌿 و مانند ابن ادريس در سرائر كه گذشته از شرايط مذكور، تورّع از محارم الهي يادآور شد و سخن از مرد و زن بودن قاضي را به ميان نياورد. 🌿نظير غُنْيةالنزوع حمزة بن علي بن زهره كه تصريح به اشتراط ذكورت نكرد چه اين كه كتاب جامع الشرايع ابن سعيد نيز فاقد اشتراط ذكورت بوده و تصريح بر مانعيت انوثت براي قضا ننموده است. البته عنوان وي اختصاص قضا به مرد را نشان مي دهد زيرا چنين فرموده است: «اذا كان الرجل عاقلاً ... ». ادامه دارد.... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab