🟤 شما میبینید برخی بازیها به صراحت فلسفه اخلاق عقلانی را زیر سؤال میبرد.
⁉️ و این معنا اشباع میشود که چه دلیلی دارد پایبند به ارزشهای اخلاقی باشم. وقتی جان خودم به خطر میافتد، چرا باید برای دیگری فداکاری کنم ؟!
❓چرا باید منافع خود را فدای منافع دیگران کنم ؟!
❗️با اینکه شاید این بازی دارای قسمتهای زیادی نباشد اما بنیانهای فلسفه اخلاق ما را به چالش میکشد!
✖️
لذا میبینیم که ارزشهای اخلاقی کاملاً تابع ذهن میشود.
❌ وقتی تصور میشود که واقعیت اخلاقی صرفنظر از فهم من وجود ندارد،
حتما به نسبیت اخلاقی منتهی میشود.
هنگامیکه ورای ارزشهای اخلاقی واقعیتی لحاظ نشد، فردی میگوید من صداقت را دوست دارم و دیگری میگوید دوست ندارم.
🔚 به این ترتیب، معنی ندارد فردی برای دیگران جان خود را ایثار کرده و شهید شود. امام حسین (ع) شهید ارزشهای اخلاقی و شهید دفاع از اخلاق است.
❗️اما کسی میگوید به همان دلیل که جنگیدن و دعوا کردن بر سرِ رنگ لباس عقلانی نیست، کار کسی هم که به خاطر اخلاق رفته جنگ کرده عقلانی نیست، چون واقعیتی صرفنظر از فهم افراد وجود ندارد. به همین ترتیب، در مورد دیگر ارزشها و ضدارزشهای اخلاقی هم میتوان تصور نمود.
✅ اینها، پایههای سبک زندگی غربی است.
✖️
نسبیت اخلاقی، ارزششناختیهای گرایشی و غیره، که همه ریشه در سوبژکتیویسمی دارد و افراد با نتایج آن زندگی میکنند، بدون آنکه از مبانیاش اطلاع داشته باشند.
🔻چقدر شما در تلویزیون، سینما و جاهای دیگر میشنوید که: قضاوت نکن!
زود قضاوت کردن، قبل از بررسی قضاوت کردن، ناپسند است. در حوزههایی که تخصص در آنها ندارم اگر تجسس کنم بد است، ولی وقتی ارزشهای اخلاقی دارم که براساس آنها قضاوت میکنم، آیا باز هم کار بدی است؟
⬅️ این، همان نسبیگرایی اخلاقی است که میگوید هیچ انسانی حق ندارد رفتارهای دیگران را براساس مبانی اخلاقی خودش قضاوت کند.
🔴 ما داریم در نسبیت اخلاق زندگی میکنیم، بدون اینکه اسم آن را شنیده باشیم. بعد به آن، بار معنایی میدهیم و میگوییم تعصب!
______________________
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab