🔰
مرگ طبيعی و مرگ ارادی
▪️ قسمت اول
🔸 انسان يك زندگی و مرگ طبيعی دارد كه در آن، با حيوانات و گياهان شريك است؛ مانند حركت، تخيّل، توهّم، تغذيه، نموّ و... است.
🔸 بودن اينها دليل بر
حيات طبيعی و از نبود آنها تعبير به
مرگ طبيعی میشود. اينها نشانه كمال نيست مگر در حد كمال گياهی يا كمال حيوانی.
🔹برای انسان مرگ و زندگی ديگری نيز وجود دارد كه
در اختيار خود اوست. انسان میتواند با سوء اختيار و انتخاب بد، خود را بميراند و يا با حُسنِ اختيار و انتخاب نيك، خود را زنده كند.
🔹 قرآن كريم از كسانی كه با سوء اختيار، خود را میميرانند به عنوان كافر ياد میكند؛ يعنی كسی كه:
✖️ حيات معنوی را از دست داده
✖️ يا در جهت فراهم كردن حيات معنوی گامی برنداشته
✖️ يا در مقام دفع و رفع آن برآمده
✖️يا بعد از دسترسی به آن، سقوط كرده است؛ نظير آنها كه معاذاللَّه بعد از اسلام مرتدّ میشوند. اينها مرگ هايي در اثر سوء اختيار است.
✔️ گاهی نيز انسان قبل از اين كه بميرد با انتخابی نيك، خود را میميراند. آن كه میگويد: بار ديگر من از انسانيت میميرم و از فرشته شدن سر برمیآورم، ناظر به مرگ اختياری است كه انسان به حسن اختيار میميرد.
↩️ اين گونه از مرگها زمانی تحقق میيابد كه انسان:
✔️ بتواند غرايز خودخواه و خودكام را بميراند
✔️و خوی درندگی و منّيت طلبی را در هم بكوبد
↩️ و چنانچه اين خوی غرور و خودخواهی را درهم كوبيد و با حسن اختيارِ خود، از چنگال حيوانيت نجات يافت، مرگ نيكی كه با اين كيفيت به دست آمده، موت ارادی نام دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال