بسم الله الرحمن الرحیم
☘تشکیل حکومتداسلامی درعصر غیبت امام عصر [عج]🔰📚
از جمله روایاتی که برای مشروع نبودن تشکیل حکومت در عصر غیبت، مورد استفاده واقع شده، روایاتی است که به ظاهر قیام مسلحانه را پیش از ظهور مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) منع میکند و تاکید دارد که این گونه قیامها به ثمر نمیرسد. روایات یاد شده را شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه گرد آورده است.
۱.۱ - روایات دسته اول
برخی از این روایات، به طور عام، هرنوع قیام و برافراشتن هر پرچمی را پیش از ظهور حضرت حجت (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) محکوم و پرچمدار آن را طاغوت یا مشرک معرفی میکنند.
امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: هرپرچمی پیش از قیام قائم بر افراشته شود، صاحب آن، طاغوتی است که برابر خدا پرستش میشود. (کل رایة ترفع قبل قیام القائم فصاحبها طاغوت یعبد من دون الله عز و جل)[۱]
برافراشتن پرچم، کنایۀ از اعلان جنگ با نظام حاکم و تلاش برای تاسیس حکومت جدید است. واژۀ «طاغوت» و جمله «یعبد من دون الله» در این حدیث به خوبی بیانگر آن است که مقصود از «پرچم برافراشته شده پیش از قیام قائم» پرچمی است که مقابل خدا و رسول و امام (علیهالسّلام) برافراشته شود و برافرازنده آن، مقابل حکومت خدا، حکومتی تاسیس کند و در پی آن باشد که به خواستههای خود جامه عمل بپوشاند.
بنابراین، نمیتوان شخص صالحی را که برای حاکمیت دین، قیام و اقدام کرده است، طاغوت خواند؛ زیرا در این صورت، چنین پرچمی نه فقط مقابل پرچم قائم برافراشته نشده که در مسیر و طریق و جهت او خواهد بود. افزون بر این، اگر با استناد به این روایات، هرگونه قیام و نهضتی را محکوم و غیرمشروع بدانیم، این گونه برداشت، با روایتهای جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و نیز با سیرۀ پیامبر و امامان معصوم (علیهمالسّلام) تعارض دارد و در مقام تعارض، باید از این روایات صرف نظر کرد.
۱.۲ - روایات دسته دوم
روایاتی که بیانگر ناکامی و موفق نشدن قیامهای پیش از قیام مهدی (علیهالسّلام) است. این دسته از روایات، در ضمن، به مشروع نبودن تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی اشاره دارد؛ زیرا قیامی که بدون ثمر باشد، از دیدگاه عقل و عقلا ناپسند است.
امام سجاد (علیهالسّلام) فرمود: به خدا سوگند! هیچ یک از ما پیش از قیام قائم خروج نمیکند؛ مگر این که مثل او، مانند جوجهای است که پیش از محکم شدن بالهایش از آشیانه پرواز کرده باشد.
در نتیجه، کودکان او را گرفته و با او به بازی میپردازند. (و الله لا یخرج واحد منا قبل خروج القائم علیهالسّلام الا کان مثله مثل فرخ طار من و کره قبل ان یستوی جناحاه فاخذه الصبیان فعبثوا به)[۲][۳]
از این روایت نتیجه گرفتهاند که قیام برای تشکیل حکومت اسلامی، نه فقط بینتیجه است که گرفتاری و ناراحتی اهل بیت (علیهمالسّلام) را نیز در پی دارد؛ بنابراین باید از تشکیل حکومت اسلامی پیش از قیام مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) چشم پوشید.
۱.۲.۱ - جهات باطلان روایت
استناد به این روایت و مانند آن از جهاتی باطل است:
۱. این روایت، در صدد این نیست که اصل جواز قیام را رد کند؛ بلکه پیروزی را نفی میکند. اگر نفی جواز کند، قیام امام حسین (علیهالسّلام) برابر یزید و نیز قیام زید بن علی و حسین بن علی شهید فخ و... را محکوم کرده است، با این که بدون تردید، این قیامها مورد تایید امامان (علیهمالسّلام) بوده است.
۲. عدم پیروزی قیام، دلیل نفی تکلیف به قیام نیست؛ برای نمونه در جنگ صفین، شایع شد که معاویه مرده است. این خبر باعث شادی مردم شد. اما حضرت علی (علیهالسّلام) در مقابل شادی مردم، فرمود: «سوگند به آن خدا که جان من در قبضه قدرت او است! معاویه هلاک نمیشود تا مردم بر او هماهنگ شوند.» از آن حضرت پرسیدند: «بنابراین، چرا با او میجنگید؟» امام فرمود: «میخواهم بین خود و خدایم عذر داشته باشم.» [۴]
این روایت و مانند آن، بیانگر این معنا است که انسان مسلمان، باید به تکلیف خود عمل کند و نباید انتظار داشته باشد به نتیجه مطلوب برسد.
۳. امکان دارد مقصود از جمله «منا اهل البیت» فقط امامان معصوم (علیهمالسّلام) باشد؛ زیرا شیعیان، از آنان انتظار خروج مسلحانه داشتند و ایشان با توجه به شرایط حاکم بر آن زمان، میخواستند با اخبار غیبی، آنان را قانع کنند که هرکس از ما پیش از قیام قائم خروج کند، به علت نبود امکانات لازم، پیروز نخواهد شد و مصلحت اقتضا میکند خروج مسلحانه نداشته باشند.
۴. در برخی روایات، به قیامهای پیش از قیام قائم بشارت داده شده است که زمینه ساز حکومت مهدی (علیهالسّلام) هستند. بدون تردید، زمینه سازی آنها، به لحاظ موفقیت آن قیامها است. افزون بر این که ایجاد آمادگی، خود بزرگترین ثمرۀ این قیامها میباشد.